ساختمان سازی مدرن

معماری در حال حاضر هر روز در حال تغییر است گرچه ساخت و ساز در هر منطقه ی جغرافیایی با توجه به آب و هوا، فرهنگ، شرایط زیست، جمعیت و …متفاوت است. اما با زندگی مدرن و مدرنیته شدن جوامع، این تغییرات در همه مسائل زندگی مشهود و قابل مشاهده است. معماری و ساختمان سازی مدرن نیز یکی از این تغییرات عصر حاضر می باشد. با وجود محققان و پژوهشگران در این حوزه، که بر روی ساختمان سازی و ایمنی در حال فعالیت هستند، امید زیادی وجود دارد که ساختمان های آینده یه صورت ساخت و ساز جدید با سرعت ساخت بالاتر و سبک مدرن و ایمنی بیشتر در دسترس ما باشد.
در اینجا توضیحاتی در این خصوص به شما ارائه می دهیم که با ساختمان سازی مدرن و همگام با تغییرات بیشتر آشنا شوید.

روش های ساختمان سازی مدرن

ساختمان سازی مدرن یکی از روش هایی است که امروزه علاوه بر اینکه سازگاری بیشتر با محیط زیست دارد، سرعت ساخت را بالاتر می برد و باعث کاهش هزینه های ساخت و ساز می شود و همچنین شرایطی را بوجود می آورد که تغییرات در ساختمان از لحاظ معماری و چیدمان نیز ساده تر می شود. که برای زندگی مدرنیته بسیار موثر است. استحکام بیشتر، سرعت ساخت بالاتر و سازگاری با زندگی مدرن و محیط زیست از مزایای این روش می باشد.

با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات ، در سالهای اخیر ، ساخت و ساز آسان تر با نیروی کار انسانی کمتر ، زمان کمتر و در نتیجه بودجه ی بسیار کمتر انجام می شود. اما در مورد ساختمان سازی مدرن، برخی اصول و تکنیک هایی وجود دارند که سعی نمودیم در این مطلب برای شما شرح دهیم:

ساختمان سازی مدرن مدلهای پیش ساخته

مدل های پیش ساخته همانطور که از نامشان پیداست، در کارخانه مونتاژ و در محل پروژه حمل می شوند . استفاده از قطعات پیش ساخته ، از روش های ساختمان سازی مدرن است که معمولا با نام دیوار متقاطع شناخته می شوند. از مزایای استفاده از قطعات پیش ساخته ، سرعت بخشی به پروژه و در نتیجه مقرون به صرفه بودن این مدل هاست. این فونداسیون ها به صورت آماده حمل می شود تا نصب گردد سپس به وسیله ی مصالح مخصوص و شمع هایی که مختص به این عملیات می باشد بر روی زیرساخت ساختمان نصب می گردد.

پانل های بتنی پیش ساخته: این پانل ها به صورت پیش ساخته در ساختمان سازی وجود دارد و در کارخانه ساخته می شود که شامل پانل های دیواری با جنس مواد مختلف، پانل های روکش، درها و پنجره ها است که در محل پروژه نصب می شود.مزیت این پانل ها نیز قیمت های متنوع، استانداردهای بالاتر و نصب راحت تر می باشد.

ساختمان سازی مصالح بتن ترکیبی

صالح بتن ترکیبی یکی از روش های ساخت و ساز مدرن است ، معمولا در سازه های بتنی ضخامت سازه بالاست ولی در این روش با استفاده از بتن ترکیبی می توان عمق سازه را به حد کمتری رساند و همچنین در روش استفاده از بتن ترکیبی مقدار مصرفی ملات استفاده شده کاهش خواهد یافت، در نتیجه بودجه بندی و هزینه های پروژه به مقدار قابل توجهی کم خواهد شد بدون اینکه از استحکام سازه بکاهد .

سیستم ساختمان سازی قالب تونلی

در این روش ار ساختمان سازی مدرن ، از مدل هایی با الگوی تکرار شونده که به مدول معروفند استفاده می شود ، در روش سیستم ساختمان سازی قالب تونلی میتوان پایه ها را با استفاده از این مدول ها که از استحکام بالایی نیز برخوردارند ساخت . این مدول ها در فرم تونلی جمع می شود و در سازه ی اسکلت ساختمان استفاده می شوند. از مزایای استفاده از سیستم قالب تونلی ، به حداقل رسیدن میزان حفاری در پروژه می باشد .

سیستم ساختمان سازی قالب عایق بتنی

در این روش از ساخت و ساز مدرن ، از بلوک های پلی استرین در ساختمان استفاده می شود ، یکی از مزایای استفاده از این روش همانطور که از نامش پیداست، عایق بودن دیواره هاست به این معنی که دیواره ها دارای سطح بالایی از عایق حرارتی و عایق صوتی هستند. در روش قالب عایق بتنی، بتن و میلگرد ها به صورت تقویت شده با هم ترکیب می شود که از لحاظ کششی و خمشی دارای استحکام مناسبی است. این پانل ها از لحاظ استحکام مقاومت بسیار زیادی دارند و چون مثل قطعات لگو کنار هم قرار می گیرند از لحاظ مقاومت بی رقیب می باشند. در بهینه سازی انرژی این نوع از پانل ها کاربرد مهمی دارد.
یکی دیگر از مزایای استفاده سازگاری آن ها با محیط زیست می باشد که در زندگی مدرن یکی از اساسی ترین نیازهای بشر می باشد و بسیا ر منعطف می باشد جهت جاسازی و جاگذاری، مقرون به صرفه است و به همین دلایل در ساخت و سازهای مدرن بسیار مورد استقبال سازنده ها قرار گرفته است.

ساختمان سازی با اسکلت فلزی ال اس اف (LSF)

تریال استفاده شده در این اسکلت ها ، فلز های گالوانیزه و ورق فولادی است،  این ورق های فولادی در کارخانه در ابعاد سفارش داده برش داده می شوند و به محل پروژه حمل می شوند ، همچنین یه لایه پوششی زینک بر روی این ورق های فولادی قرار میگیرد که در آخر این ورق های فولادی منتاژ می شوند .
از مزایای استفاده از ورق فولادی ، بازیافت دوباره ی این متریال است به طور کلی میتواند گفت به علت قابل بازیافت بودن این اسکلت ، هزینه ی کمتری نیز صرف پروژه خواهد شد همچنین با انتخاب این روش به محیط زیست آسیبی نخواهد رسید.

تکنولوژی دو جداره

این فناوری در ساختمان سازی های جدید و روش های مدرن استفاده می شود به این صورت که دارای دو دیوار مجزا می باشد که میان این دو دیوار فضایی خالی وجود دارد که این فضای خالی با بتن یا مصالح مشابه پر می شود. مزیت این دیوارهای دو جداره، عایق پذیری بالاتر آن ها است و استحکام خوبی که دارند و وزن مناسب تر.

با این فناوری های ساخت و ساز مدرن می توان در بازسازی و نوسازی ساختمان استفاده های زیادی کرد. برای آشنایی با این خدمات می توانید به خدمات ساختمانی و بازسازی مراجعه کنید.

نکات ساختمان سازی

در ساختمان سازی باید چندین نکته را رعایت کنید تا بعدها به مشکل برنخورید. اولین مورد میتواند به مجوزهای لازم جهت انجام ساختمان سازی باشد که باید حتما به آن دقت کنید.این مجوز ها اعم از مجوز ساخت، باید در روند ساخت پروژه همراه شما باشند تا در مواردی که ممکن است بعدها به کار شما بیاید.همچنین استفاده از مصالح درجه یک . مرغوب نیز از دیگر نکاتیست که باید به آن توجه شود. این مصالح اگر مرغوب نباشند ممکن است بعد از چند سال ساختمان را شدیدا مصطحلک کند.

واحدهای ساختمان سه بعدی

واحدهای سه بعدی  به صورت پیش ساخته و با نرم افزارهای طراحی های سه بعدی طراحی و ساخته می شود، سپس به صورت پیش ساخته به محل حمل و به همراه دیگر اجزا نصب می گردد.
به چه دلیل از روش های ساختمان سازی مدرن استفاده کنیم؟
چه مزیتی ساختمان سازی به سبک مدرن برای سازندگان دارد که تمایل به استفاده از این روش ها وجود دارد؟
آیا در آینده ما نیز با این روش های ساخت و ساز مدرن باید هم سو شویم؟
این سوال هایی است که برای همه ی علاقمندان به ساختمان سازی، سازنده ها، خریداران و فروشندگان بوجود می آید.
برای اینکه به این سوال ها جواب دهیم بهتر است نیازهای جدید و زندگی مدرن رابشناسیم و ساخت و ساز به روش سنتی را با ساخت و ساز به روش مدرن با هم مقایسه کنیم.

ساختمان سازی به روش سنتی و قدیمی

ساختمان سازی به روش سنتی عمدتا با استفاده از بتن و تیرآهن صورت می پذیرد که بستگی به نوع محاسبات و محل ساخت پروژه متفاوت است که هر دوی این روش ها در محل ساخت و ساز نیاز به نصب تیرآهن و یا حمل و ریختن بتن در جایگاه های مخصوص انجام می شود. علاوه بر آن عملیات گود برداری، پی ریزی خود نیز باعث آلودگی های زیست محیطی بیشتر و تخریب و ایجاد زباله می شود و زمان بیشتری نیاز دارد. البته در ایران شرکت ساختمان سازی به دلیل نبود همه فناوری های مدرن به ترکیبی از دو روش استفاده می کنند.
در روش ساخت و ساز به صورت سنتی نیاز به نیروهای عملیاتی و کارگران بیشتری وجود دارد زیرا کل پروژه در محل پروژه پیاده سازی می شود اما در روش های ساخت و ساز مدرن چون از پانل های ساختمان سازی آماده و پیش ساخته استفاده می شود، به کارگران کمتری نیاز است که بیشتر برای نصب اجزا مورد نیاز می باشد.

ارزانترین روش ساختمان سازی

ارزانترین روش ساختمان سازی به معیارهای بسیاری بستگی دارد و همچنین متریالی که با آن قصد بازسازی را دارید. میتوان اینگونه بیان کرد که بسیاری از هزینه های بازسازی منزل صرف خرید متریال میشود بنابراین اکثر سازندگان یا افرادی که قصد بازسازی ارزان برای منزل خود را دارند سعی میکنند با تهیه مصالح ارزان تر هزینه تعمیرات و بازسازی را به حداکثر برسانند.

مزیت های ساخت و ساز مدرن

در روش های ساخت و ساز مدرن به دلیل پیش ساخته بودن، زمان بندی در کنترل پروژه و مدیریت پروژه راحت تر و حقیقی تر است. در ساخت و سازهایی که وجود دارد به روش جدید همه ی ساخت ها با اصول مهندسی و محاسبات دقیق ساخته می شود که مصالح متناسب نیز در نظر گرفته می شود در حالی که در ساخت و سازهای سنتی باید از چندین کارگر برای ساخت استفاده شود که به دلیل عدم هماهنگی در خیلی از مواقع دستیابی به نتیجه ی دلخواه مشکل خواهد بود.

اساس ساختمان سازی مدرن

امروزه و با رشد تکنولوژی برای ساخت یک ساختمان جدید روش های زیادی وجود دارد سبک ساخت و ساز سنتی و سبک ساخت و ساز مدرن خود اصول متفاوتی دارد که در اینجا برخی از این اصول ساخت و ساز مدرن را معرفی می کنیم.

روشهای نوین ساختمان سازی در ایران

روشهای نوین ساختمان سازی در ایران اشکال مختلف دارند. این روش ها میتوانند به روش هایی مهار صدای بیرون باشند که آرامش و محیطی آرامشبخش را برای افراد خانه فراهم می‌آورد. از دیگر روش ها میتوان به پنجره های کف تا سقف ساختمان اشاره کرد که برای افزایش نورگیری ساختمان و جلوه چندین برابری آن اشاره کرد. همچنین با توجه به زلزله های سال های اخیر، توجه به استقاده از تکنیک ها و ترفندهایی برای مهار لرزش نیز از نکات قابل توجه ساختمان سازی است که بیشتر به آن توجه می‌شود.

جمع بندی در خصوص ساختمان سازی مدرن

می توان گفت در عصر حاضر و با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت زمان در زندگی مردم، روش های ساخت مدرن برای سازندگان و خریداران روشی مناسب می باشد زیرا برای سازندگان سرعت بالاتر، هزینه های کمتر و دقت و کیفیت بالاتری را در بر خواهد داشت و همچنین مشتریان ساختمانی که همان خریداران ساختمانی می باشند با اطمینان بیشتری می توانند امر خرید را انجام دهند. پس بهتر است که همه ی ساخت و سازها کم کم به این سمت پیش رود. علاوه بر همه این ها به دلیل سازگاری با محیط زیست بسیار با زندگی مدرن و جوامع هم راستا می باشد.با استفاده از این روش ها بازسازی خانه های قدیمی نیز ساده می شود.

Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

مقاله های مشابه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.
جستجو کردن
جستجو کردن