جستجو کردن

خانه

طراحی سالن سینما

طراحی سالن سینما

طراحی سالن سینما دارای ضوابط و استانداردهای ملی و مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور است.برخی از ضوابط و استانداردهایی که باید در طراحی سینماها رعایت شود شامل : سالن انتظار، ورودی سینما، گیشه بلیط فروشی، راهروهای سالن نمایش، ورودی و خروجی های سالن، سرویسهای بهداشتی سینما، اتاق پروژكتور، پرده نمایش فیلم، اكوستیك حرفه ای سالن، نورپردازی، تهویه مطبوع و ... میباشد. 
در ادامه به مراحل طراحی و اجرای سالن سینما میپردازیم :

به مشاوره رایگان نیاز دارید؟

متخصصان ما با شما تماس خواهند گرفت.

طراحی و ارائه نقشه

طراحی و ارائه نقشه های اجرایی سالن سینما ، راهروها و سالنهای انتظار توسط تیم طراحی و تیم معماری یکی از اولین قدم هایی می باشد که در این زمینه صورت می گیرد. معمار و یا طراح می تواند در این زمینه طراحی دکوراسیون داخلی سالن در ابتدای راه موظف می باشد تا این کار را انجام دهد. در اولین قدم ، طراحی سالن به طوری که نقشه ی پلان آن کاملا خوانا باشد و عملکردهای فضایی در آن به طور کامل رعایت شده باشد ، اهمیت دارد . بنابراین در این قسمت تیم طراحی با در نظر گرفتن عملکرد فضا و ضوابط اجرایی ، طراحی های سه بعدی را ارائه میدهد. اجرای سالن با در نظر گرفتن ضوابط و استاندارد ها و اصول اجرایی سینما ، اصول آکوستیک و معماری و الزامات فنی و مشاوره ای شامل : کفپوش ، سقف کاذب ، دیوار و صندلیهای سینمایی با ارگونومی مطلوب و شماره گذاری مناسب ، مبلمان

طراحی سالن سینما

کارشناسی و اجرای سیستم نورپردازی سالن

نورپردازی سالن ها یکی از مهم ترین بخش ها در زمینه دکوراسیون داخلی می باشد، طراحی درست و اصولی در زمینه طراحی در نورپردازی سبب شده تا دکوراسیون داخلی به درستی نمایش داده شود، در زمینه نورپردازی باید به این موضوع دقت کرد که اگر طراحی نورپردازی در جای درست و اصولی خود صورت نگیرد نمی توان دکوراسیون داخلی را به درستی نمایش داد، استفاده از نور در جای نادرستی باعث آزار رساندن به چشم می شود و از سوی دیگر رنگ های محیط را به درستی نشان نمی دهد. از همین رو می باشد که قرار گیری و طراحی و نورپردازی مخصوصا در سالن سینما که نورپردازی از جمله مهم ترین عوامل در زمینه کیفیت سینما می باشد. شامل نورهای اختصاصی و عمومی سالن و تنظیم دقیق دما ، کیفیت و شدت نور در تمام نقاط سالن سینما متناسب با زمان های پخش و عدم پخش فیلم با قابلیت دیم شدن نور

تخمین میزان استفاده از متریال ساخت

در زمینه دکوراسیون داخلی سالن بهتر است از متریال با کیفیت بالا استفاده شود، این موضوع سبب می شود دکوراسیون داخلی شما برای مدت طولانی از هرگونه آسیبی به دور باشد و شما بدون دغدغه و نگرانی از این موضوع تا مدتی طولانی از این امکانات استفاده کنید. در زمینه دکوراسیون داخلی یکی از بخش های مهم محاسبه هزینه دکوراسیون داخلی می باشد که بخشی از آن مربوط به محاسبه آکوستیک سالن و متریال های مناسب آکوستیک جهت ایزولاسیون صوتی دیوار ها و جلوگیری از پخش صوت می باشد تا وجود تعداد بالای سالن سینما در یک مجموعه مانع از ترکیب صداها با یکدیگر و آزار دهنده شدن محیط بیرونی آن شود. یکی از دیگر معیار هایی که طراحی سالن های سینما را خاص میکند ، رعایت کردن آکوستیک بودن سالن بر اساس نوع معماری به کار رفته در دکور سالن و به کارگرفتن مصالح و متریال های آکوستیک در این سالن ها میباشد.

طراحی چراغ های راهرو خروجی

اجراء چراغ های اضطراری و شبرنگ در زمان نمایش فیلم در مسیر راهرو ها و ورودی و خروجی سالن بسیار مهم می باشد و در طراحی آن نیاز به دقت در زمینه نورپردازی است. اجرای کامل سیستم صوتی و تصویری شامل : سیستمهای صوتی حرفه ای دالبی سوراند ، سیستم های پخش تصویر(شامل دیتا ویدئو پروژکتور حرفه ای دیجیتال و سه بعدی ) ، اتاق فرمان (کنتری) ، میز نور ، سیستم اعلان و اطفاء حریق و ... در ادامه به معیارهای طراحی و اجرای سالن سینماها میپردازیم:

ورودی اصلی در طراحی سالن سینما

یکی از مهمترین اجزا در طراحی سالن سینما، ورودی سینما میباشد، ورودی سینما باید مشخص و واضح باشند تا کاربر بتواند به راحتی فضارا درک و استفاده کند ، زیرا ورودی یک فضای انتقالی بین آنچه در خارج از ساختمان است و آنچه در داخل آن است وجود دارد و می تواند بیش از یک ورودی و خروجی وجود داشته باشد تا از شلوغی در پایان فیلم و خارج شدن از سالن جلوگیری کند ،و در گوشه های ورودی ، باجه فروش بلیط باید در معرض دید باشد و همچنین می توان آن را در یک مکان مرکزی قرار داد. طبق ضوابط و اصول طراحی سالن سینما، باید بیش از یک خروج اضطراری وجود داشته باشد.

سالن انتظار طراحی سالن سینما

در طراحی سینما ، باید یک سالن انتظار که مشتریان در آن جمع شده اند و منتظر ورود برای تماشای فیلم هستند ، طراحی شود و این سالن نباید حاوی صندلی یا میز باشد تا مانع از رفت و آمد بازدید کنندگان و تجمع آنها شود.

برای سالن انتظار باید محل های مربوط به بوفه تعبیه شود بسیاری از افرادی که به سینما می آیند به دنبال خوراکی و تنقلات می باشد از این رو در زمنیه محل قرار گیری بوفه و نوع دکوراسیون آن باید دقت شود، باید به گونه ای باشد که تمامی مواد غذایی که داخل آن قرار دارد به درستی نشان داده شده باشد، این موضوع در طراحی دکوراسیون داخلی باید رعایت شود.

سالن محل نمایش در طراحی سالن سینما

مکان نمایش و تماشای فیلم ، سالن شامل صندلی های نشیمن ، صفحه اسکرین نمایش و بالکن است که توسط پله ها به آن دسترسی پیدا می کند ،اندازه سالن با توجه به تعداد بینندگان متفاوت است.

علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از سینما به عنوان یک سالن همایش یکی از گزینه های مفیدی می باشد که افراد در طراحی سینما باید در نظر گیرند، برای این مورد دکوراسیون صحنه بسیار مهم و حیاتی می باشد، تمامی صندلی ها باید به صحنه دید داشته باشند و نورپردازی صحنه باید اصولی و درست انجام شود. در این زمینه باید المان های طراحی سالن همایش را نیز در نظر بگیرید.

پله ها در طراحی سالن سینما

حرکت بینندگان باید آسان باشد ، به طوری که سالن بدون هیچ مانعی که در گذرگاه ها و سالن های لابی بین پله ها و سالن عبور کنند ، به سرعت تخلیه شود و مطلوب است که برای همه بازدید کنندگان قابل مشاهده باشد و به دلیل نفوذ گرما ، به ویژه دراورهای تخلیه ، از مواد نامحلول ساخته شده است ، 
نرده از چوب مقاوم در برابر آتش ساخته شده و از 1.25-2.5 متر عرض دارد. در مورد پله های مارپیچ ، آنها فقط به ندرت و فقط برای استفاده های ثانویه مجاز هستند و ارتفاع پله 16 سانتی متر و عرض آن 30 سانتی متر است و عرض پله را در کشوهای مارپیچ شکل 23 سانتی متر در مکان باریک می گیرند.

شیب کف سینما

جایی که ترجیح داده می شود مکان های نشیمن با توجه به وضعیت هر سالن تا حد امکان درای شیب باشند و این شیب نسبت به شیب سالن های نمایش کمتر است تا خط دید مشخصی برای هر یک از مخاطبان فراهم کند.

این شیب باید درست و اصولی صورت گیرد تا باعث آزار و اذیت برای افراد نشود، در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی سینما این شیب در اصل محل قرار گیری صندلی ها می باشداگر این شیب زیاد باشد نشستن بر روی آن برای مخاطب آزار دهنده است و یا اگر شیب آن کم باشد میدان دید کاربر از پرده بسیار کم می شود.

طراحی سالن سینما

از جمله معیارهای کلی برای طراحی سالن سینما

  • ردیف های صندلی ها باید به گونه ای باشد که دنده پایین صفحه از همه جا قابل مشاهده باشد ، همچنین ردیف اول صندلی ها نباید خیلی نزدیک به صفحه باشد ، بنابراین نباید زاویه در موقعیت افقی از بالای تصویر پیش بینی شده تا چشم بیننده در ردیف اول از 33 درجه بیشتر شود.
  • عرض ردیف اول باید برابر با عرض صفحه ، عرض ردیف آخر صندلی ها برابر با 1.3 عرض صفحه باشد و حداکثر فاصله صفحه تا ردیف آخر برابر با دو برابر عرض صفحه است.
  • سالن شامل حداقل دو پنجره یا دو درب است که برای اطمینان از تهویه طبیعی به بیرون باز می شوند و تهویه مصنوعی ضروری است و در هنگام طراحی درب هایی که به سالن باز می شوند ، باید آنها را به بیرون باز کرد تا عرض کل آن 2 متر باشد و عرض مجاز نیز کاهش یابد. اگر پارتیشن ثابت به راحتی بتواند به داخل باز شود ، حداکثر 1.5 متر است و در صورت وجود دستگاه اتوماتیک ، درها باز می مانند و نباید آستانه ای در مقابل آنها باشد زیرا به بیرون باز می شوند.
  • کف و دیوارها باید از مواد غیر قابل احتراق باشند ، همچنین درهایی که به سمت بیرون باز می شوند و خود بسته می شوند.

در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی در تهران تعداد بسیار زیادی شرکت وجود دارد اما تعداد محدودی از آن ها در زمینه دکوراسیون و طراحی سالن فعالیت دارند، بیشتر شرکت ها در زمینه دکوراسیون داخلی منزل فعالیت دارند، اما شرکت آسال سازه پرگاس شرکتی می باشد که در تمامی محیط های طراحی فعالیت دارد و می تواند در هر زمینه ای نمونه کار ارائه دهد.

سوالات متداول

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نمونه کارها

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.