⦁ کناف چیست؟

یکی از مصالح جدیدی که امروزه دراجرای دکوراسیون داخلی بسیار محبوب شده است و کاربرد های فراوانی از جمله استفاده از آن به عنوان سقف کاذب دارد، کناف می باشد. راحت بودن کناف کاری سقف و سرعت اجرای آن باعث شده است که کناف سقف به یکی از محبوب‌ترین انواع سقف‌های کاذب تبدیل شود.  کسانی که در دکوراسیون داخلی از کناف استفاده می کنند می توانند طرح های مختلفی را روی سقف به وجود آورند. کسانی که قصد بازسازی خانه کلنگی خود را دارند هم دیگر نگران گچ کاری های سنتی قدیمی نباشند چرا که با استفاده از کناف شما در کوتاهترین زمان بهترین نتیجه را در بازسازی خانه خود خواهید گرفت. در گذشته با برش کاری روی گچ به زیبا سازی دکوراسیون داخلی و داشتن یک دکوراسیون مدرن کمک می کردند که وزن زیادی داشت اما کناف های امروزی بسیار سبک هستند در نتیجه در برابر فشار یا زلزله مقاومت بیشتری دارند. با استفاده از تایل کناف می‌توان سقف‌هایی با اشکال هندسی متنوع ایجاد کرد و با استفاده از نورپردازی در داخل کناف سقف جلوه‌ای زیبا به طراحی ساختمان داد.

 

⦁ کاربرد کناف

علاوه بر این که از کناف برای ایجاد انواع سقف های کاذب استفاده می شود، به علت جنس خاص و وزن سبکی دارد برای دیوارها نیز می توان از آن ها استفاده کرد. به طور مثال می توان از کناف برای دیوار های ضد حریق استفاده کرد. دیوارهای ضد حریق مثل یک سپر در برابر آتش عمل می کنند و در صورتی که در یک سمت دیوار آتش سوزی به وجود آید دمای سمت دیگر در حد قابل قبولی حفظ می شود.

 

اجزا تشکیل دهنده کناف

اجزاء تشکیل دهنده کناف به دو قسمت زیر سازی و رو سازی که بعنوان پانل گچی میشناسیم تقسیم می شود.  که مجموعه زیر سازی و رو سازی را با عنوان کناف کاری میشناسیم. به عبارت دیگر ساختار سقف یکپارچه کناف شـامل زيرسـازی سـبک فولادی معلق سـاخته شـده با مقاطع U ،L و F بوده کـه پانل های روکـشدار گچـی در يـک يـا دو لايـه، به وسـيله پيـچ مخصوص بـر روی آنهـا نصـب ميشـوند. در ادامه به توضیحات مفصل هر بخش خواهیم پرداخت.

زیر سازی

زیرسازی کناف که به آن شاسی کشی کناف هم گفته می‌شود، یکی از مراحل اصلی نصب کناف است. برای اجرای این مدل سقف کاذب که اجازه نورپردازی‌های بسیار شیک را به ما می‌دهد، ابتدا باید زیرسازی کناف را انجام داد. زیرسازی کناف اصول و نکات فنی متفاوتی دارد. فاصله آویز در کناف، ارتفاع استاندارد کناف، توجه به وزن زیرسازی کناف و … همه از ریزه‌کاری‌های شاسی کشی کناف هستند. در ادامه به توضیح مهمترین مصالح برای شاسی کشی کناف  خواهیم پرداخت.

  • پروفیل F

پروفیل F47 کناف یکی از شاسی های اصلی در زیر سازی دیوار و سقف کاذب کناف است. سازه اف جز شاسی اصلی در صنعت ساخت و ساز خشک می باشد و در قسمت فوقانی سقف کاذب کناف به عنوان سازه باربر از آن استفاده می­گردد. پروفیل کناف در صنعت ساختمان سازی به نام سازه زیر سازی کناف یا به نام سازه اف نیز شناخته میشود. کارخانه های تولید پروفیل F47، در ضخامت های مختلف 0/5، 0/55 و 0/60 میلیمتر تولید و عرضه می نمایند. جنس ورق فولادی گالوانیزه به روش نورد سرد با دستگاه رول فرمینگ فرم می یابد.

  • پروفیل U

پروفیل یو 36 (u36) کناف جهت زیر سازی سقف کاذب، تراز سقفف کاذب، آویز جهت زیر سازی سقف مشبک، سازه باربر در حاشیه سقف کاذب کناف بکار می رود. همچنین به عنوان سازه باربر در سایر سقف های کاذب با پوشش نواری، به خصوص سقف کاذب pvc نیز استفاده می شود.

  • نبشی

نبشی‌ ها وظیفه تراز کردن گوشه‌ ها را به عهده دارند و در قسمت اتصال دیوار به سقف به کار برده می ‌شوند و مشخص می‌ کنند که آیا سقف ‌ها دقیقا تراز هستند یا خیر؟ از طرفی می ‌تواند نیروهایی که در حاشیه سقف به آن وارد می ‌شود را تحمل کند و در نتیجه عمر مفید سازه را افزایش می ‌دهد. این نوع نبشی به‌ خصوص در سازه‌ هایی که عایق‌ بندی صوتی یا کد حریق دارند بیشتر به کار برده می ‌شود. از طرفی از این نبشی‌ ها برای ترمیم سقف‌ هایی که شکست ‌خورده نیز به ‌عنوان تکیه‌ گاه برای جلوگیری از ریزش سقف یعنی به‌ عنوان زیر ساز نیز استفاده می ‌شود.

روسازی

روسازی کناف در واقع همان پنل های گچی هستند که برروی شاسی کناف با پیچ های مخصوص کناف پیچ می شوند. که این پنل های گچی با ضخامت های متفاوتی در بازار عرضه می شوند. علاوه بر ضخامت جنس پانل ها بسته به نوع کاربری متفاوت می باشد که در ادامه به بررسی و کاربرد انواع آن خواهیم پرداخت.

  • پنل گچی معمولی

پنل‌های گچی ساده یا RG  به طور کلی در ساخت و ساز خشک کناف (مثل پارتیشن‌ها یا دیوارهای جداکننده کناف، دیوارهای پوششی (لاینینگ) و سقف‌های کاذب کناف در محیط‌های خشک و بدون خطر حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صفحات دارای روکش با رنگ کرم می باشند.

  • پنل گچی مقاوم در برابر رطوبت

صفحاتی هستند که گچ تشکیل دهنده آنها با مواد مقاوم در برابر رطوبت ترکیب شده و برای محیطهای مرطوب مانند سرویس های بهداشتی و سایر محیط های مرطوب مناسب می‌باشند. رنگ کاغذ این پنل ها سبز رنگ می باشد.

  •  پنل مقاوم در برابر حریق

پنل مقاوم در برابر حریق  را گچ برگ با پیوستگی بهبود یافته برای دمای بالا نیز می گویند. در هسته گچی این گچ برگها از الیاف شیشه برای افزایش مقاومت در برابر حریق استفاده می شود. از این پنل های گچی برای پوشش سازه فولادی ساختمان های بلند مرتبه و سایر محل های که نیاز به محافظت در برابر حریق وجود دارد، استفاده می گردد. کاغذ  پوشش گچ برگ مقاوم در برابر آتش به رنگ صورتی می باشد.

  • پنل مقاوم در برابر حریق و رطوبت

صفحاتی هستند که در گچ تشکیل‌دهنده آن الیاف شیشه و مواد مقاوم در برابر رطوبت قرار دارد. پنل‌های گچی FR (مقاوم در برابر حریق و رطوبت) در مکان‌هایی که توام با رطوبت ممکن است مقاومت در برابر حریق مورد نیاز باشد، استفاده می‌شوند، این پنل‌ها دارای روکش سبز می باشند.

⦁ سقف های کناف مشبک

سقف های کناف مشبک نوع دیگری از سقف های کناف هستند که توسط سازه های سپری یا تی شکل و همچنین تایل های سقفی به وجود می آیند، این نوع شبکه ها با استفاده از نوعی آویز به سقف ساختمان متصل می شوند، تایل ها نیز در درون آن ها قرار می گیرند، فضایی خالی که در این میان به وجود می آید در واقع نوعی لایه عایق را به ایجاد می کنند.

⦁ سقف های کناف یکپارچه

این مدل از سقف ها زیر مجموعه ی سقف های کناف هستند، سقف های کناف یکپارچه با استفاده از رابیتس و گچ ساخته می شوند که جایگزین بسیار مناسبی برای سقف های غیر استاندارد کاذب می باشد، سبک بودن این سقف ها در واقع این برتری را به وجود آورده است. ساختار آن ها به از نوعی زیر سازی فولادی سبک است که صفحات گچی را با استفاده از پیچ های مخصوص در یک یا چند لایه روی سقف سوار می کنند.

کناف آماده

کناف آماده برای سقف طبق سلیقه و به انتخاب شما طراحی و تولید خواهد شد و از نمونه های کناف آماده برای سقف و دیوار نیز میتوانید انتخاب نمایید تا به بهترین شکل ممکن سقف کناف آماده شما را نصب کنیم

 

 مزایای سیستم کناف درمقایسه با برخی سیستم های مورد استفاده در کشور

⦁ مقاومت این سیستم در برابر زلزله : به علت سبکی وانعطاف پذیری بسیار بالادر برابر زلزله مقاوم هستند.

⦁ ایمنی : بدلیل اتصالات صحیح  در دیوارها و سقف های کاذب کناف، عموما اتصالات به صورت پیچی و مطابق ضوابط و آیین نامه های موجود انجام می دهند.

⦁   سرعت اجرای بالا : سیستم کناف (در شرایط مناسب وبا نیروی کار کافی ) نسبت به سیستم سنتی تا 4 برابر سریع تر قابلیت اجرا دارد.

⦁ اجرای راحت : به دلیل طراحی مناسب بسیار راحت می توان آن را به مرحله ی اجرا در آورد.

⦁ وزن کم و به طبع هزینه کمتر: چون برای پوشش دهی این سقف ها از متریال های زیادی استفاده نمی شود در نتیجه هم هزینه ی کمی در بر دارد و هم این که بسیار سبک می باشد.

⦁ افزایش سطح مفید زیر بنا: به سبب کاهش اشغال فضا توسط دیوارها و پارتیشن های کناف سطح مفیر زیر بنا بیشتر می شود.

⦁ عایق حرارتی مناسب: سیستم کناف در صورتی که به درستی اجرا می تواند بسیار عایق حرارت مناسبی باشد.

⦁ عایق صوتی مناسب: علاوه بر این که عایق حرارتی مناسبی می باشد می تواند به عنوان عایق صوتی نیز قرار بگیرد البته در صورتی که به درستی نصب و اجرا شده باشند.

⦁ پنلهایی به شدت مقاوم در برابر حریق و آتش سوزی هستند.

⦁ در برابر رطوبت پنل هایی بسیار مقاوم می باشند.

⦁ قابلیت فرم پذیری کناف بالامخصوصاً در بحث دکوراتیو

⦁ قابلیت تغییر فضاهای قدیمی و تبدیل به کاربری های جدید با پتانسیل بالا، کناف را می توان مناسب ترین سیستم به جهت کارهای باز سازی دانست.

⦁ بازیافت بیش از 75 درصد مصالح مصرفی

⦁ کاهش نخاله های ساختمانی به میزان قابل توجه، نخاله های ساختمان در سیستم کناف نسبت به سیستم سنتی 1 به 5 هستند به همین دلیل سبب کاهش هزینه های حمل مصالح، هزینه ی نظافت و هزینه های تخلیه نخاله ها از کارگاه می شود.

⦁ کاهش اکیپ های کارگری در ساختمان، به دلیل سهولت و سرعت اجرای سیستم کناف اکیپ های مختلف اجرای دیوار که شامل دیوارچینی، گچ و خاک، سفید کاری و… بود تنها به یک اکیپ اجرایی کاهش می یابند. حتی در صورت اجرای سقف کاذب کناف به جای سقف کاذب با میلگرد و رابیتس تمامی اکیپ جوش کار، رابیتس کار و گچ کار سقف همگی به یک شخص واگذار می شود.

همان طور که می دانید هر چیزی به غیر از مزایا معایبی نیز دارد، در قسمت قبلی درباره ی سقف کناف و مزیت های آن صحبت کردیم ادامه این بحث را می خواهیم به معایب سقف کناف بپردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

 معایب سقف کناف

⦁ تراز نبودن زیرسازی یا سقف کاذب اجرا شده در یک کد ارتفاعی

⦁ عدم اجرای پانل کناف عمود بر جهت سازه های پانل خور

⦁ عدم دقت در برش پانل

⦁ اجرای لبه کارخانه ای پانل در کنار لبه برش خورده کناف

⦁ عدم استفاده از نوار درزگیری در هنگام بتونه کاری

⦁ اختلاط نامناسب بتونه کناف یا پودر ماستیک

⦁ عدم رعایت پهنای مناسب لایه بتونه کاری شده

⦁ عدم رعایت ساختار با کاربری و شرایط بهره برداری

⦁ عدم استفاده از نصاب آموزش دیده که از صلاحیت اجرای کناف برخوردار است

⦁ عدم استفاده از ابزار مناسب

در صورتی که سقف کناف به درستی نصب و اجرا نشوند اشکالات فنی را در کار به وجود می آورند، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⦁ عدم شاقولی پیشانی های سقف کاذب ( ناشاقولی بودن المان های قائم )

⦁ عدم رعایت گونیایی طرح هایی که قرار است به صورت مستطیل به اجرا در آیند

⦁ عدم رعایت فاصله مناسب آویز ها

⦁ عدم رعایت فاصله مناسب سازه های بار بر

⦁ عدم رعایت فاصله مجاز سازه های پانل خور

⦁ عدم رعایت فاصله مجاز پرچ ها

⦁ عدم رعایت اجرای اولین آویز، سازه باربر و سازه پانل خور در فاصله مناسب

اجرای کناف سقف پذیرایی

یکی از بخش های خانه سقف خانه می باشد که در دکوراسیون داخلی خانه مورد توجه قرار می گیرد بسیاری از افراد در هنگام بازسازی خانه برای دکوراسیون سقف پذیرایی خانه از کناف استفاده می کنند،استفاده از سقف کناف امروزه بسیار برای طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد جالب است بدانید این نوع از سقف ها بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

درباره استفاده از سقف کناف در پذیرایی می توان گفت این نوع از سقف را باید متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی که انجام شده صورت گیرد،برای دکوراسیون سقف پذیرایی می توان گفت این نوع از سقف ها برای پذیرایی خانه دارای طرح و انواع متفاوت می باشد برای مثال برای دکوراسیون های ساده خانه بهتر است از سقف کناف برجسته  استفاده شود،برای خانه هایی که مساحت کمتری دارند بهتر است از سقف های کنافی ساده استفاده شود.

اگر می خواهید بازسازی ساختمان انجام دهید بهتر است آن را به شرکتی بسپارید که در این زمینه سابقه داشته باشد،شرکت آسال سازه پرگاس از جمله شرکت هایی می باشد که در این زمینه تخصص بالایی دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.
جستجو کردن
جستجو کردن