جستجو کردن

5 مورد از قدیمی ترین ساختمان‌های جهان

معماری و ساختمان‌های قدیمی تاریخ بشر را بازتاب می‌دهند و به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم بهتر تاریخ و فرهنگ مردمان قدیمی را بشناسیم. در بسیاری از موارد، ساختمان‌های قدیمی نمادهای فرهنگی و هنری یک منطقه یا کشور هستند و به عنوان یک نماینده از تاریخ و میراث فرهنگی مردمان شناخته می‌شوند.

جهان پر از ساختمان های جذاب است و به نظر می رسد با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این ساختمان ها روز به روز بیشتر می شوند. با این حال، در پس نوسازی ساختمان های امروزی، تعدادی از نقاط مختلف وجود دارند که از بازسازی در امان مانده و دارای پیشینه غنی هستند، از عصر حجر تا پادشاهی مصر! در این مقاله پنج مورد از قدیمی‌ترین ساختمان‌های جهان را معرفی خواهیم نمود.

ا

معابد مگالیتیک مالت

معابد مگالیتیک مالت (Megalithic Temples of Malta) که قدمت آنها به 3600 الی 3700 سال قبل از میلاد باز می‌گردد، یکی قدیمی‌ترین سازه‌های مستقل روی زمین محسوب می‌شوند. معابد در طول سه مرحله انقلاب فرهنگی  Ġgantija (3600-3200 قبل از میلاد)، Saflieni (3300-3000 قبل از میلاد) و Tarxien (3150 قبل از میلاد-2500 قبل از میلاد) ساخته شدند. امروزه، معابد توسط میراث مالت اداره می شود.

معابد مالت در چندین مکان در سراسر مالتا ساخته شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. با این حال، همه معابد معماری مشترکی دارند، این معماری شمال موارد زیر می باشد:

  •  دیوارهای داخلی معبد که از ارتوستات ساخته شده اند
  • ردیفی از تخته های سنگی بزرگ در آنها وجود دارد
  • فضای بین دیواره‌ها که پر از سنگ‌های سست می باشد

تفاوت های اصلی معابد مالت در تعداد اتاق های آن نهفته است که به آنها “آسپس” گفته می شود و برخی دارای سه، چهار، پنج یا حتی شش تا هستند.

دیوارهای خارجی معابد از سنگ آهک مرجانی ساخته شده اند. ماده ای که به طور قابل توجهی سخت تر از سنگ آهک گلوبیجرینا است که در بخش های داخلی معبد استفاده می شود. globigerina برای عناصر تزئینی و کنده کاری در معابد به کار رفته است.

 کایرن بارنِنز

کایرن بارننز (The Cairn of Barnenez) که در بریتانی، فرانسه قرار دارد، یک بنای نوسنگی (آخرین بخش عصر حجر) است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بناهای مگالیتیک (سنگ) در اروپا در نظر گرفته می‌شود. بارننز 72 متر طول، 25 متر عرض و بیش از 8 متر ارتفاع دارد.

Carin of Barnenez در دو مرحله ساخته شد که فاز اول بین 4850-4250 قبل از میلاد و فاز دوم بین 4450-4000 قبل از میلاد ساخته شد. این بنا با استفاده از 13000 تا 14000 تن سنگ ساخته شده است و دارای 11 اتاق می باشدکه از گرانیت و تخته سنگ می می باشند. در ابتدا، تمام اتاق ها توسط تپه محصور شده بودند اما با گذشت زمان، استخراج معادن مدرن باعث شده است که تعدادی از آنها تا حدی در معرض دید قرار گیرند.

در یک متر مکعب بارننز حاوی 1500 کیلوگرم سنگ است. فاز اول این بنای تاریخی، کایرن 1، حجمی حدود 2000 متر مکعب داشت و از 1000 تن گرانیت و 3000 تن دولریت ساخته شد. به طور کلی، برای ساخت کایرن 1 به تنهایی به 15000 تا 20000 روز کاری یا 200 کارگر به مدت سه ماه (با فرض 10 ساعت در روز) نیاز بود!

بنای Knap of Howar

بنای Knap of Howar که در اسکاتلند قرار دارد، مزرعه ای متعلق به دوران نوسنگی است و به عنوان قدیمی ترین خانه سنگی حفظ شده در اروپا در نظر گرفته می شود. این بنا بین 2800 تا 3700 سال قبل از میلاد ساخته شده و از دو ساختمان مستطیل شکل مجاور و رو به دریا تشکیل شده است. یکی از ساختمان ها به عنوان محل زندگی خانواده و دومی به عنوان کارگاه و فضای ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گرفت.

دیوارهای سنگی مزرعه به ارتفاع 1.6 متر در زمان ساخت در آنجا بوده است. اتاق نشیمن به اندازه 10×5 متر بوده و با تخته های عمودی از هم جدا شده است. سوراخ‌های روی دیوارها نشان می‌دهد که سقف از چمن‌هایی که بالای دیوارها برافراشته‌اند، تشکیل شده است. امروزه تخت ها و قفسه های سنگی کاملاً دست نخورده حفظ شده اند.

نیوگرانج

نیوگرانج (Newgrange) که در شهرستان میث، ایرلند واقع شده است، یک بنای تاریخی ماقبل تاریخ است و در حدود 3200 سال قبل از میلاد ساخته شده است و از استون هنج و اهرام مصر قدیمی تر است. در داخل مقبره‌ها مقادیر زیادی استخوان انسان پیدا شده است.

547 تخته خاکستری (صخره خاکی) وجود دارد که گذرگاه داخلی، اتاقک ها و سنگ های حاشیه بیرونی را تشکیل می دهند – برخی از آنها از حدود 5 کیلومتری ساحل صخره ای در کانتی لوث آمده اند. نما و ورودی با استفاده از سنگ‌فرش‌های کوارتز سفید از کوه‌های Wicklow، سنگ‌فرش‌های گابرو از کوه‌های کولی، سنگ‌فرش‌های گرانودیوریتی از کوه‌های مورن و سیلت‌سنگ نواری از سواحل Carlingford Lough ساخته شده‌اند. گرانیت داخل نیز از کوه های مورن آمده است.مطالعات زمین شناسی نشان می دهد که هزاران سنگریزه تشکیل دهنده این سازه تقریباً 200000 تن وزن داشته اند!

هرم جوسر

هرم جوسر(Pyramid of Djoser) بین 2667 تا 2648 قبل از میلاد ساخته شد و محل استراحت جوسر – دومین پادشاه از سلسله سوم پادشاهی قدیم مصر است که 19 سال سلطنت کرد.

این مقبره ابتکاری چشم اندازی بی نظیر بر سقارا مصر دارد و توسط دیوار آهکی سبک تورا به ارتفاع 10.5 متر احاطه شده است و ساختار کلی آن شبیه آجر گلی است. دیوار بیرونی کاملاً توسط یک ترانشه حفر شده در سنگ زیرین احاطه شده است که طول آن 750 متر و عرض آن 40 متر است.

این منطقه شامل 20 جفت ستون آهکی است که شبیه دسته های ساقه گیاهان ساخته شده اند. اتاقک تدفین از چهار لایه گرانیت ساخته شده و دارای یک دهانه بوده که پس از دفن توسط یک بلوک 3.5 تنی مهر و موم شده اند. البته لازم به ذکر است که جنازه سال ها پیش دزدیده شده و اثری از آن نیست.

Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

مقاله های مشابه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نمونه کارها

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.