جستجو کردن

مهندس مشاور ساختمان

وظایف مهندس مشاور ساختمان :

آیا تا به حال اسامی شغل هایی مانند مهندس ناظر ، سرپرست کارگاه و … به گوش شما خورده است؟ و یا با نقش این شغل ها آشنایی دارید؟

قبل از آنکه به وظایف مهندس مشاور بپردازیم ، ابتدا قصد داریم بگوییم مهندس مشاور به چه کسی گفته میشود؟ 

از آنجایی که از واژه ی “مشاور” پیداست ، میتوان گفت که کار مهندس مشاور در واقع ، مشاور دادن و ارائه راهبرد از نوع مهندسی به افراد میباشد .
اما تعریف این شغل فقط در واژه ی مشاوره نمیگنجد ، بلکه شغل مهندس مشاور فراتر از ارائه مشاوره ی مهندسی و فقط ارائه ی راهبرد میباشد !

برای تعریف شغل مهندس مشاور و شرح وظایف مهندس مشاور و نقش مهم آن در پیشروی پروژه در ادامه با ما همراه باشید .

مهندس مشاور فقط مختص به ساختمان و رشته ی عمران و یا نقشه برداری نیست ، مهندس مشاور یک شخص حقیقی است که در واقع رهبری را در احیا و اصلاح زیرساخت های خصوصی و عمومی ، مدیریت برنامه ریزی ، مشاوره ی طراحی و … را بر عهده دارد .

همانطور که گفته شد ، این شغل فقط مختص به حیطه ی ساختمان ، مهندسی معماری ، ساخت و ساز و یا مهندسی عمران نیست بلکه مهندس مشاور میتواند در رشته هایی مانند مکانیک ، برق ، کشاورزی و محیط زیست فعالیت کند .
شرح کار و وظایف مهندسین مشاور ساختمان به صورت گسترده ای میباشد ، به طوری که کار آنها میتواند بر اساس نوع پروژه و ابعاد پروژه ، مدیریتی ، اجرایی و یا فنی باشد .

برای مثال در بعضی از موارد مهندس مشاور مسئولیت مدیریت و هماهنگی تیم و اعضای آن را بر عهده دارد ، و تمامی این هماهنگی ها بر اساس فرجه و وقت در نظر گرفته پروژه و بودجه و دیگر معیارهای پروژه توسط مهندس مشاور انجام می شود.
در رابطه با کار و زمان کار مهندس مشاور باید گفت که ، یک مهندس مشاور هیچ گاه بیکار نمیشود زیرا که شرکت ها و سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی ساختمان سازی وابسته به خدمات مهندسین مشاور هستند . و زمان کاری یک مهندس مشاور بر اساس زمان و فرجه ی پروژه میباشد.

همچنین یک مهندس مشاور به عنوان نماینده مستقل کارفرمایان ، وظیفه دارد که برای مشکلات فنی ، راه حل ابتکاری پیدا کرده و به کارفرمایان مشاوره و راه حل های راهبردی برای مدیریت و تجارت ارائه دهد.

یک مهندس مشاور همچنین باید در همه ی زمان ، استانداردهای سطح بالایی از کار را حفظ کند و از بیشترین تخصص و دانش فنی و مهندسی برای مدیریت پروژه استفاده کند .

میتوان گفت برای استارت یک پروژه ی ساختمانی ، یکی از اصلی ترین نقش ها را مهندس مشاور ایفا میکند ،   با داشتن رویکرد جامع نسبت به پروژه باعث می شود تا پروژه به صورت فرایندی یکپارچه پیش برود .
همچنین در برخی از موارد داشتن یک مهندس مشاور ساختمان ، با ارائه ی راهبرد های اصولی ، هزینه های پروژه را به حد زیادی کم خواهد کرد ، زیرا که یک مهندس مشاور با داشتن دانش فنی مربوطه و ارائه ی ساده ترین و سریع ترین راهبرد ها ، میتواند مقرون به صرفه ترین بودجه را با توجه به پروژه ، پیشنهاد دهد .
همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم ، وظایف مهندس مشاور ، سطح گسترده ای را شامل میشود ؛ از جمله شرح خدمات و وظایفی که مهندسین مشاور ارائه میدهند میتوان به کارهای زیر اشاره کرد:

  • مشاوره فنی به کارفرمایان پروژه
  • مطالعات و شناخت مقدماتی و بودجه بندی پروژه بر اساس سرمایه گذاری کارفرما
  • برآورد کردن بودجه ی اولیه پروژه و بودجه ی نهایی
  • برآورد کردن هزینه های پروژه
  • تهیه کردن طرح های مهندسی
  • تهیه ی گزارش ها و هماهنگی با سرپرست کارگاه
  • بازرسی و نظارت از ساخت و ساز

به صورت کلی میتوان گفت که داشتن یک مهندس مشاور در پروژه حکم آچار فرانسه را دارد ، مهندس مشاور در ابتدا با طی کردن جلسات مشاوره با کارفرمایان پروژه وارد جلسه میشود و در آن جلسات معمولا سرمایه گذاری و بودجه بندی اولیه ی کارفرما ، پیشنهاد داده شده و مهندس مشاور طبق بودجه ی پیشنهادی ، مشاوره و راهبرد های پروژه را پیش میگیرد
در قدم های بعدی مهندس مشاور ساختمان طبق برآورد کردن تقریبی هزینه های پروژه ، بودجه ی اولیه و بودجه ی نهایی را اعلام میکند . بعد از این جلسات اولیه با تایید کارفرما پروژه شروع شده و در قدم های بعدی مطالعات و شناخت مقدماتی پروژه توسط مهندس مشاور و تیم های معماری انجام می شود. همچنین در این قدم مهندس مشاور باید از مطالعات زیست محیطی و تاثیرات اجتماعی محیط پروژه ، استفاده لازم را بکند و آن ها را زیر ذره بین قرار دهد .
در قدم بعدی مهندس مشاور وظیفه دارد تا طرح های مهندسی را تهیه و آن هارا در اختیار مهندسین معمار و مهندس ناظر و مهندسین ساختمان قرار دهد .
همچنین برای براورد وقت ، مهندس مشاور باید هماهنگی های لازم را با سرپرست کارگاه انجام دهد ؛ و در این بین جلسات میان پیمانکاران و کارفرمایان را جهت ارائه راهبرد های پروژه پیش ببرد ؛ در واقع میتوان گفت این شرح تمامی وظایفی بود که یک مهندس مشاور ساختمان باید از اول تا آخر پروژه انجام دهد و در بعضی موارد نیز نظارت تمامی بخش هارا نیز برعهده میگیرد.
درباره ی درامد ماهیانه و سالیانه مهندس مشاور ساختمان ، نمیتوان حدس دقیق و یا تقریبی زد ، چرا که درامد این شغل بسته به تعداد پروژه ، نوع توانایی مهندس مشاور ، سابقه کار و تجربه مهندس مشاور ساختمان بستگی دارد .

Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

مقاله های مشابه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نمونه کارها

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.