شاید شما هم قصد اجرای عملیات بازسازی را برای خانه خود داشته باشید، برای انجام عملیات بازسازی ابتدا باید با انواع قرار داد بازسازی آشنا شوید؛ به همین خاطر برای آشنایی بیشتر شما علاقه مندان و کارفرمایان گرامی با انواع قرارداد های بازسازی، مشاورین ما در شرکت بازسازی ساختمان بازسازی پرگاس این مطلب را گردهم آورده اند؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

وضع قرارداد بازسازی

وضع قرارداد بازسازی به صورت درست و اصولی، موجب مسئولیت بیشتر طرفین قرارداد خواهد شد و باعث می شود تا طرفین قرارداد به صورت جدی در برابر شرح کار و خواسته های تعریف شده و بودجه ی تعیین شده عمل کنند؛ از طرفی در برخی اوقات شاهد این هستیم که در پایان عملیات بازسازی طرفین قرارداد از اجرای بازسازی و نوع پرداخت راضی نیستن؛ برای مثال گاهی طرف اول قرارداد که کارفرمایان گرامی هستند از نوع مصالح مصرفی، اجرای بازسازی، نوع پلان اجرا شده و یا مدت زمان تحویل ملک راضی نیستند و یا در برخی موارد طرف دوم قرارداد که شرکت های بازسازی و یا تیم های پیمانکاری هستند، از پرداختی های کارفرما رضایت ندارد و یا گاهی پرداختی به موقع انجام نمی شود و طرف دوم قرارداد موجب ضرر و زیان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کناف سقف گرد و انواع آن

مفاد قرارداد بازسازی

برای جلوگیری از این نوع اتفاق ها قراردادی وضع خواهد شد که طرف قرارداد تعریف می شود طرف اول قرارداد شامل کارفرما و یا صاحب ملک و طرف دوم قرارداد شرکت بازسازی و تیم پیمانکاری اطلاق می شوند؛ در این قرارداد به صورت کامل شرح کارهای بازسازی، نوع مصالح مصرفی و تضمین کیفیت متریال، مدت زمان تحویل ملک و اجرای بازسازی از سمت طرف دوم قرارداد (شرکت معماری و بازسازی) به کارفرما تضمین داده می شود و همینطور هم کارفرمایان موظف اند تا به شرح پرداختی های پروژه بازسازی و قید شرط های تعریف شده که توسط گروه مهندسی در قرارداد بازسازی وضع می شوند، عمل کنند. وضع قرارداد بازسازی در ابتدای اجرای عملیات، به نوعی لازمه ی شروع کار می باشد.

انواع قرارداد های متداول بازسازی

کارفرما و صاحب ملک بازسازی برای اجرای بازسازی منزل، دفتر کار و یا فضای مورد نظر خود به طور معمولا باید سه مبلغ جداگانه را بپردازد، این سه هزینه ی عملیات بازسازی شامل هزینه مصالح و متریال ها و اقلام مصرفی، هزینه اجرای بازسازی و دستمزد تیم های پیمانکاری و حق الزحمه نیروهای انسانی است؛ به طور کلی می توان گفت عملیات بازسازی شامل این هزینه ها می باشد در مواردی نیز در صورت نیاز به اخذ مجوز بازسازی، هزینه ی پروانه بازسازی نیز اضافه خواهد شد.

برآورد هزینه های موارد ذکر شده در پروژه بازسازی، بودجه ی مصرفی کارفرما را در قرارداد بازسازی تعیین میکند. حال برای انجام بازسازی و وضع قرارداد، انواع قرارداد های بازسازی متداول را بررسی میکنیم. شما می توانید با مشاهده نمونه کارهای بازسازی شرکت بازسازی پرگاس از توانایی متخصصین ما اطمینان حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید: بازسازی شرکت و دفتر کار

قرارداد بازسازی بدون صرف هزینه مصالح

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، قرارداد های بازسازی شامل سه هزینه ی مصالح و متریال های مصرفی، دستمزد پیمانکاران و هزینه ی اجرای بازسازی و طراحی ها می باشد؛ در این نوع قرارداد بودجه ی تعیین شده تنها شامل هزینه های اجرای بازسازی و دستمزد پیمانکاران و حق الزحمه نیروهای انسانی است. و هزینه ی مصالح و متریال مصرفی پروژه به صورت مقطعی برآورد می شود و در قرارداد ذکر نخواهد شد، در این نوع قرارداد بازسازی هزینه ی متریال و مصالح به صورت یکجا خریداری نمی شود بلکه به تدریج و مقطعی توسط تیم پیمانکاری خریداری پی شود و کارفرمایان هزینه ی متریال ها را طبق فیش مصالح به صورت تنخواه پرداخت خواهند کرد.

شرکت بازسازی پرگاس، شرکت معماری پیشتاز و با سابقه در زمینه ی بازسازی؛ با داشتن کارشناسان حرفه ای و تیم های تخصصی در زمینه بازسازی و عرصه دکوراسیون داخلی، قادر به انجام انواع عملیات نوسازی و بازسازی در تمامی فضاهای مورد نظر شماست!

قرارداد بازسازی به صورت دستمزدی

قرارداد بازسازی دستمزدی، یک قرارداد رایج در بین کارفرمایان و تیم های پیمانکاری است در این نوع قرارداد، تیم پیمانکاری و یا مدیر بازسازی در ازای یک دستمزد و حق الزحمه مشخص و ثابت، تمامی عملیات بازسازی و مراحل آن را مدیریت  و اجرا می کند، هزینه های مصالح در این نوع قرارداد یا از سمت کارفرما تهیه می شود و یا اینکه به صورت مقطعی خریداری شده و هزینه ی آن به صورت تنخواه‌گردان به مدیر پروژه و تیم پیمانکاران پرداخت می شود.

برای اطلاع از نحوه ی بازسازی آپارتمان و نوسازی خانه های قدیمی و براورد قیمت بازسازی می توانید با مشاورین ما در شرکت بازسازی پرگاس، تماس حاصل فرمایید!

قرارداد بازسازی به صورت درصدی

قرارداد بازسازی درصدی نیز یکی از انواع قرارداد های متداول در بازسازی است که بیشتر توسط معماران بازسازی و شرکت های معماری فعال در این عرصه وضع می شود. در این نوع قرارداد ابتدا یک بودجه ی تقریبی توسط سرپرست تیم پبمانکاران برآورد می شود که شامل هزینه های عملیات بازسازی و هزینه های متریال مصرفی و مصالح می باشد. برآورد این هزینه به کارفرما اعلام می‌شود و در صورت موافقت طرفین وضع قرارداد صورت میگیرد، در این نوع قرارداد مبلغ و هزینه ای که در نهایت به سرپرست پیمانکاران پرداخت می‌شود، برآورد هزینه های اجرایی و مجموع هزینه های نهایی متریال و مصالح می باشد. مجموع این هزینه ها هر چقدر هم که باشد، درصدی از فاکتور آن که طبق موافقت طرفین قرارداد وضع شده است، به عنوان دستمزد و حق الزحمه پیمانکار پرداخت می شود که این درصد به طور معمول ۲۰ درصد می باشد.

جهت مشاوره با متخصصین و کارشناسان بازسازی پرگاس در رابطه با بازسازی می توانید از راه های ارتباطی تلفنی موجود در سایت بازسازی پرگاس استفاده کنید و با ما در ارتباط باشید.

مواردی که باید مالکان در ساخت و ساز بدانند

تکمیل اساسی چیست؟

تکمیل قابل توجه یک تعهد قراردادی بین پیمانکاران و صاحبان اموال است. به نقطه ای اشاره دارد که در آن یک ساختمان یا سازه برای استفاده مناسب است. شرکت ساختمان سازی تکمیل قابل توجه را اینگونه تعریف می کند: «مرحله ای در پیشرفت کار که کار یا بخش تعیین شده از آن به اندازه کافی مطابق با اسناد قرارداد کامل شده است به طوری که مالک می تواند کار را برای استفاده مورد نظر خود اشغال کند یا از آن استفاده کند. “

تکمیل قابل توجه یک اصطلاح حقوقی مهم در مدیریت ساخت و ساز به دلایل مختلف است. حداقل مقدار کار مورد نیاز برای پرداخت یک پیمانکار را مشخص می کند. مشتری/مالک می تواند برای پوشش کارهایی که باید انجام شود، از جمله کارهای لیست شده و یا هر گونه تعمیرات مورد نیاز، از پرداخت خودداری کند. تکمیل قابل توجه اغلب مستلزم رهایی از هرگونه توقیف مبتنی بر خدمات است. به این ترتیب، رسیدن به این نقطه، پرداخت قابل توجهی را به پیمانکار تحویل می دهد.

تاریخ تکمیل قابل توجه نیز نشان دهنده پایان بسیاری از تعهدات قراردادی برای یک پیمانکار است. این شامل بدهی های مادی، تاریخ های تکمیل نهایی و مسائل مربوط به عملکرد است. تکمیل قابل توجه مسئولیت را از پیمانکار به مالک منتقل می کند:

  • شروع گارانتی های مربوطه
  • مدت زمان محدودیت
  • انتقال تعهدات بیمه و خدمات شهری

در قانون ساخت و ساز، تعریف دقیق جزئیات تکمیل اساسی بسیار مهم است. صاحبان املاک از تکمیل قابل توجهی برای شروع به اشغال ساختمان برای هدف مورد نظر خود استفاده خواهند کرد. پیمانکاران از آن برای اطمینان از پرداخت سریع و رهایی خود از تعهدات استفاده خواهند کرد. هر قرارداد منحصر به فرد است. بنابراین، جزئیات تکمیل قابل توجه می تواند توسط هر دو طرف برای اطمینان از یک قرارداد منصفانه تعیین شود.

چگونه تکمیل قابل توجهی تعیین می شود؟

تعیین تکمیل قابل توجه همیشه به صورت موردی انجام می شود. با سطحی از تکمیل تعریف می‌شود که در آن مالک می‌تواند از ساختمان یا بخش مشخصی از ساختمان برای استفاده مورد نظر خود استفاده کند. این از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت خواهد بود.

هر قراردادی تکمیل قابل توجه را تعریف نمی کند. با این حال، این لزوماً تمرین خوبی نیست. قراردادها باید معیارهای ملموسی را فهرست کنند که نشان دهنده تکمیل قابل توجه است. همچنین می توان آن را با تاریخ یا زمان خاصی که از آغاز پروژه گذشته است مشخص کرد.

همه طرف‌ها باید از تکمیل قابل توجهی استفاده کنند تا مطمئن شوند که پروژه به موقع پیش می‌رود و اینکه آن را با رضایت کامل انجام می‌دهند. شرکت بازسازی و ساختمان سازی را تشویق می کند تا بهترین کار را با بیشترین سرعت ممکن انجام دهند. این امر به دلیل در دسترس بودن برای دریافت پرداخت، به علاوه کاهش بدهی ها پس از برآورده شدن اهداف، تحریک می شود.

برای رسیدن به این مهلت‌ها باید از اهداف معقول استفاده کرد و همه طرفین باید در ارتباط باشند تا اطمینان حاصل کنند که اهداف «تکمیل اساسی» آنها برآورده می‌شود.

پس از تکمیل قابل توجه چه اتفاقی می افتد

از آنجایی که تکمیل قابل توجه بر اساس پروژه تعریف می شود، مراحل بعدی نیز می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات، گواهی سکونت برای نشان دادن آغاز تکمیل قابل توجه استفاده می شود.

هر پروژه ای نیاز به گواهینامه اشغال را برای شروع به اتمام قابل توجه مشخص نمی کند. با این حال، شهرداری های محلی برای هر ساختمانی نیاز به گواهی اشغال  دارند. بازرسی اغلب قبل از امضای فرم های تکمیل قابل توجه انجام می شود. این تضمین می کند که ملک آماده استفاده است.

پس از تکمیل قابل توجه، کار پیمانکار تمام نشده است. موارد لیست پانچ نهایی باید قبل از تکمیل نهایی تکمیل شوند. این موارد لیست پانچ اغلب جزئی هستند، از لمس کردن رنگ گرفته تا جایگزینی سایدینگ ترک خورده. این موارد پس از بررسی توسط مالک و پیمانکار تعیین می شود.

از آنجا پیمانکار این لیست و هزینه تکمیل آن را ارائه می کند. هنگامی که آن ها به دست آمد، تکمیل نهایی بعدی است.

همانطور که از نام آن پیداست، تکمیل نهایی نشان می دهد که تمام موارد قرارداد انجام شده است، لیست پانچ تکمیل شده است، تمام عناوین به مالک منتقل شده است، پیمانکار هرگونه تاخیر یا سایر خسارات جبران شده را پرداخت کرده است، و پیمانکار باید پرداخت نهایی کار انجام شده را دریافت کرد.

از آنجا گواهی به معمار پروژه داده می شود. معمار پروژه را طی می کند و تأیید می کند که به اتمام قابل توجهی رسیده است. آنها همچنین از کار باقی مانده ای که باید انجام شود تا به اتمام نهایی برسد اطمینان حاصل می کنند. در نهایت، آنها به مسائلی می پردازند که باید قبل از تأیید تکمیل قابل توجه برطرف شوند.

هنگامی که معمار تأیید کرد که کار کاملاً کامل است، توسط معمار، پیمانکار و مالک امضا می شود. سپس، پروژه می تواند به مراحل پایانی حرکت کند.

آنچه مالکان و پیمانکاران باید بدانند

از سوی دیگر، گواهی های اشغال توسط دولت اجباری می شود. آنها برای هرگونه ساخت و ساز، پروژه های بازسازی عمده و حتی تغییر مالکیت مورد نیاز هستند. شهرداری بر اساس اینکه آیا کار موجود برای مصارف مشخص مناسب است یا خیر، مورد قضاوت قرار می گیرند، اما باید توسط هیئت های منطقه بندی و مقامات ساختمان تایید شوند. به عبارت دیگر، شهرداری ها بیان می کنند که یک سازه به قوانین منطقه بندی محلی و قوانین ساختمانی پایبند است.

شهرداری مجوز نهایی را پس از تکمیل تمام بازرسی های مربوطه ساختمان صادر می کنند. اینها شامل بازرسی های عمومی، بازرسی آتش نشانی، بازرسی کد بهداشتی و غیره است. بازرسان دارای مجوز دولتی همه بازرسی ها را انجام می دهند.

یک تفاوت عملیاتی عمده بین این دو وجود دارد. گواهی های تکمیل قابل توجه ابزاری فعال برای پیمانکار است. این نشان می دهد که کار تا حدی انجام شده است که طبق قرارداد بتوان پرداخت را انجام داد.

در مقایسه، گواهی‌های اشغال، تصمیمات قانونی و تعریف شده توسط دولت هستند. اینها از قوانین و دستورات پیروی می کنند تا مطمئن شوند که کار در سطح قابل قبولی تکمیل شده است.

چه کسی گواهی پایان کار را امضا می کند؟

از آنجایی که تمام گواهی های تکمیل اساسی از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت است، امضاکنندگان نیز متفاوت خواهند بود. به طور معمول، حداقل توسط پیمانکار و مالک امضا می شود. اغلب، اشخاص ثالث برای تأیید اینکه تکمیل قابل توجهی انجام شده است وارد می شوند. این اشخاص ثالث می توانند معماران، مهندسان، مدیران پروژه یا سایر بازرسان حرفه ای باشند.

این گواهی ها اغلب حاوی زبان قانونی خاصی هستند. این تضمین می کند که بهترین منافع همه طرفین برآورده می شود. این گواهینامه ها می توانند قید شوند:

  • مهلت های مشخص برای پیمانکار
  • تاریخ شروع دوره های گارانتی
  • تاریخ شروع و پایان دوره محدودیت ها
  • تاریخ شروع و پایان اساسنامه استراحت

چرا رسیدن به تکمیل قابل توجه مهم است

تکمیل قابل توجه هم برای مالک و هم برای پیمانکار مهم است. برخی از تاثیرگذارترین دلایل عبارتند از:

  • انتظارات متقابلی را بین مالکان و پیمانکاران ایجاد می کند
  • یک جدول زمانی برای کل پروژه ایجاد می کند
  • پرداخت به پیمانکاران را تضمین می کند
  • احتمال ریسک پروژه را کاهش می دهد
  • نحوه و زمان انتقال مالکیت پروژه به مالکان را مشخص می کند
  • مالکان می خواهند در اسرع وقت استفاده از پروژه را آغاز کنند. تکمیل قابل توجه الزامات خاص ساختمانی را مشخص می کند که باید برای استفاده از آن به عنوان مورد نظر برآورده شود و تاریخی که در آن تکمیل پروژه باید انجام شود.

دستیابی به اهداف قراردادی برای تکمیل قابل توجه مهم است زیرا منجر به پرداخت می شود. در ساخت و ساز، ساختمان هایی که هنوز از نظر فنی “در حال ساخت” هستند را می توان قابل استفاده تلقی کرد. تکمیل قابل توجه به پیمانکاران حق پرداخت حقوق می دهد.

این پرداخت ها معمولاً اکثریت هزینه های پروژه خواهد بود. با این حال، ممکن است بودجه بیشتری برای تکمیل فهرست نهایی اقلام یا تعمیر کارهای معیوب دریغ شود.

درک اصطلاح “حفظ” مهم است. این به وجوهی اشاره دارد که مالک در طول پروژه از پیمانکار دریغ می کند. اکثر هزینه های ساخت و ساز مانند اجاره تجهیزات و مصالح توسط شرکت ساختمانی پوشش داده می شود. مالکان ساختمان به ندرت چیزی را تا زمانی که تکمیل قابل توجهی انجام نشده است، پرداخت می کنند.

تاریخ های مشخص شده در تکمیل قابل توجه اغلب مهمتر از مشخصات کار است. این گواهینامه ها قراردادهای الزام آور قانونی هستند. عدم رعایت تاریخ ها می تواند منجر به جریمه، جایگزینی پیمانکاران و حتی دعاوی پرهزینه شود. جریمه های نقض قرارداد پس از اتمام قابل توجهی وجود ندارد یا جزئی است.

تکمیل قابل توجه در مقابل تکمیل نهایی

تکمیل قابل توجه به دستیابی به تمام اهداف پروژه برای اشغال ساختمان اشاره دارد. در حین بازسازی خانه استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که پروژه به موقع انجام می شود تا یک خانه در تاریخ معینی به فروش برسد یا می توان از آن برای اطمینان از آمادگی یک ساختمان تجاری جدید برای هماهنگی با اهداف تجاری استفاده کرد.

تکمیل نهایی، تکمیل کل تمام کارهای مشخص شده در طول پروژه است. این تنها زمانی رخ می دهد که موارد باقی مانده از لیست پانچ تکمیل شود و سایر شرایط قرارداد ساخت و ساز رعایت شده باشد.

تکمیل نهایی پس از تأیید کامل پروژه توسط معمار انجام می شود. آنها یک بازرسی نهایی را برای تأیید کار انجام می دهند.

همچنین پیمانکار باید تمام مدارک حقوق و دستمزد، هزینه های مواد و هزینه های اضافی را به مالک ارائه کند. این باعث آزاد شدن وجوه بیشتر می شود. در نهایت، همچنین تأیید می کند که تمام بیمه ها، مجوزها و مالکیت به نام مالک است.

کلام آخر

تکمیل قابل توجه یکی از جنبه های مهم هر پروژه ساختمانی است. با تعیین تاریخ اتمام، جدول زمانی پروژه را مشخص می کند. همچنین تضمین می‌کند که پیمانکاران تا این تاریخ‌ها باقی می‌مانند و در صورت دستیابی به اهداف، حقوق دریافت می‌کنند.

به عنوان یک قرارداد حقوقی، وضوح و توافق شروط بین همه طرفین ضروری است. توافقنامه تکمیل قابل توجهی لازم نیست. با این حال، این امکان را به همه طرف‌ها می‌دهد تا اطمینان حاصل کنند که اهداف خود با بالاترین استانداردها برآورده می‌شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.
جستجو کردن
جستجو کردن