جستجو کردن

هوشمند ترین ساختمان جهان

در دنیای امروز، با پیشرفت فناوری و افزایش نیازهای اجتماعی، ساختمان‌های هوشمند به عنوان یکی از جدیدترین تحولات در صنعت ساخت و ساز مطرح شده‌اند. ساختمان های هوشمند، با استفاده از سیستم‌های کنترلی و اطلاعاتی، امکان بهبود کارایی و ایمنی ساختمان، کاهش هزینه‌های انرژی و حفظ محیط زیست را فراهم می‌کنند.

از آنجا که این ساختمان‌ها از تکنولوژی های نوین بسیاری مانند سیستم‌های اتوماسیون، اینترنت اشیاء، سنسورها، رباتیک و یادگیری ماشین استفاده می کنند، از نظر فناوری به عنوان بیشترین پیشرفت در زمینه ساختمان شناخته می شوند. این ساختمان‌ها قادر به جمع آوری اطلاعات از محیط داخل و خارج ساختمان هستند و با تحلیل این اطلاعات، بهینه‌سازی مصرف انرژی، تنظیم دما و رطوبت، کاهش هزینه‌ها و افزایش راحتی ساکنین را امکان پذیر می‌کنند.

در این مقاله، به بررسی یکی از هوشمندترین ساختمان‌های جهان پرداخته خواهد شد و از دیدگاه تکنولوژی، نحوه کارکرد این ساختمان‌ و فواید آن‌ها برای محیط زیست و انسان‌ها بررسی خواهد شد.

ساختمان Edge در آمستردام، هوشمند ترین ساختمان جهان

ساختمان Edge در آمستردام یک ساختمان اداری برای شرکت مشاوره Deloitte است و یکی از هوشمندترین ساختمان های اداری در سراسر جهان به حساب می آید. همچنین این ساختمان یکی از بهترین ساختمان های سبز در سراسر جهان است، زیرا بالاترین امتیاز را از  BREEAM در سال 2016 دریافت نموده است. این ساختمان چند سالی می باشد که نام هوشمند ترین ساختمان جهان را یدک می کشد.

ساختمان Edge در یک مکان ممتاز در وسط منطقه تجاری Zuidas در آمستردام واقع شده است. مشخصه این ساختمان، تعیین استانداردهای جدید برای طراحی ساختمان های اداری مبتنی بر فناوری اصول معماری سبز می باشد. هدف Edge طراحی فضاهای کاری، سازه های ساختمانی و پوشش ساختمان برای رسیدن به محیط کاری الهام بخش و پویا است.

هوشمند بودن ساختمان Edge به این دلیل است که از فناوری های انرژی پاک استفاده می کند. سیستم هوشمند ساختمان، از سنسورهایی برای کنترل روشنایی و دمای اتاق ها استفاده می کند تا بهینه ترین شرایط را برای کارکنان فراهم کند. همچنین سیستم هوشمند برای کاهش مصرف انرژی، از انرژی خورشیدی بهره می برد.

مشخصات هوشمند ترین ساختمان جهان

در ادامه به بیان مشخصات هوشمند ترین ساختمان جهان(Edge)خواهیم پرداخت. این مشخصات عبارت اند از:

  • مکان: آمستردام-هلند
  • نوع ساختمان: ساختمان اداری
  • معمار: PLP Architecture
  • مالک: OVG Real Estate
  • مساحت: 40000 متر مربع
  • سال ساخت: 2015
  • ارتفاع: 103 متر
  • تعداد طبقات: 22تا
  • دارای پارکینگ، فضای سبز و رستوران

ویژگی های ساختمان هوشمند Edge

ساختمانی هوشمند Edge در شهر آمستردام، از آخرین فناوری ها و نوآوری های مدرن استفاده می کند. این ساختمان با طراحی مدرن و بسیار خاص خود، به عنوان نمونه ای از ساختمان های هوشمند و پایدار در دنیا شناخته می شود. ویژگی های بارز این ساختمان عبارتند از:

  1. استفاده از پنل خورشیدی: این ساختمان با استفاده از پنل نور خورشیدی(720 متر مربع پنل خورشیدی در نمای جنوبی و 1086 متر مربع در پشت بام) و پنجره های مخصوص، از نور خورشید برای روشنایی داخلی خود و حتی ساختمان های مجاور خود استفاده می کند.

  1. سیستم هوشمند: ساختمان Edge دارای سیستم هوشمند برای کنترل هوا، نور، ایمنی و کیفیت هوا است. این سیستم به طور هوشمندانه شرایط آب و هوایی را بر اساس تعداد افراد حاظر در شرکت، کنترل می کند.
  2. سیستم خنک کننده و گرمایشی: ساختمان Edge دارای یک سیستم خنک کننده و گرمایشی هوشمند است که به طور کاملا هوشمندانه و بر اساس عوامل مختلف از جمله دمای هوا، تعداد افراد حاضر، کاهش مصرف انرژی و … عمل می کند.
  3. استفاده از انرژی های تجدید پذیر: این ساختمان از انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید برای تامین انرژی خود استفاده می کند. همچنین، سیستم های جمع آوری آب باران برای استفاده در تاسیسات ساختمان نیز در این ساختمان استفاده می شود.
  4. طراحی مدرن: ساختمان Edge با طراحی مدرن خود و فضاهای باز و راحت، یک برج زیبا و خاص می باشد. این ساختمان از نظر ظاهری نیز بسیار زیبا و چشم نواز می باشد.
  5. با توجه به موارد ذکر شده، می توان متوجه چرایی نام گذار این ساختمان با عنوان هوشمندترین ساختمان جهان شد.

ویژگی های معماری سبز در ساختمان Edge

این ساختمان با کسب جوایز متعددی در زمینه معماری سبز و طراحی محیطی از ساختمان های دیگر متمایز شد. که مهمترین جایزه به شرح زیر است: ساختمان Edge بالاترین امتیاز را از سیستم ارزیابی BREEAM دریافت نمود(98.36% امتیاز) و با رای بالا به عنوان بهترین ساختمان سبز جهان انتخاب شد. این ساختمان برنده مدال طلا جایزه معماری آمریکا(AAP) و جایزه طراحی AIA Europe را در سال 2015-2016 دریافت نمود.
این ساختمان این جوایز و بسیاری از جوایز دیگر را به دلیل اولویت دادن به سلامت، آسایش و بهره وری کارکنان Deloitte و سایر ساکنان ساختمان و در عین حال به حداکثر رساندن بهره وری انرژی دریافت کرده است. این شرکت به مهمترین اصول معماری سبز  دست یافته است که در زیر به شرح تعدادی از آن می پردازیم:

  • خود کفایی در تامین انرژی: این ساختمان 16 امتیاز از BREEAM برای خودکفا بودن در مصرف انرژی دریافت نمود. Edge می تواند 102 درصد از انرژی مصرفی خود را تولید کند.
  • استفاده از انرژی تجدید پذیر: 9 امتیاز این شرکت جهت استفاده از انرژی های تجدید پذیر می باشد. سقف و نمای جنوبی ساختمان edge شامل پانل های فتوو لتائیک می باشد. همچنین سیستم ذخیره انرژی حرارتی آب های زیر زمینی، تمام انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش این ساختمان را تامین می کند.

  • استفاده مجدد از مصالح ساختمان: 5 امتیاز نیز جهت استفاده مجدد از مصالح ساختمانی دریافت نمود. 95 درصد مصالح به کار رفته در ساختمان Edge از مواد قابل بازیافت می باشد. همچنین تمامی چوب های استفاده شده در بدنه دارای گواهی FSC هستند.
  • کارایی در استفاده از منابع: 8.5 امتیاز دیگر جهت بهره وری استفاده از منابع کسب نمود.
  • کیفیت نورپردازی: 4.5 امتیاز برای کیفیت نور پردازی بدست آورد. نهایت استفاده از نور خورشید را می توان در این ساختمان اداری مشاهده نمود. در نمای شمالی 70 درصد از شیشه های حرارتی استفاده شده است که به افراد داخل شرکت اجازه می دهد از نور غیر مستقیم خورشید بدون افزایش گرما بهره مند شوند. لازم به ذکر است که نورپردازی Edge نانو ال ای دی می باشد. یعنی یک سیستم روشنایی LED مجهز به اترنت با 30000 سنسور به طور مداوم میزان اشتغال، حرکت، سطوح نور، رطوبت و دما را اندازه گیری می کند.
  • ضد آلودگی: دریافت 4 امتیاز به جهت کنترل آلودگی. تهویه مناسب و سیستم تصویه هوا، باعث شد این ساختمان ضد الودگی شود.
  • حفاظت از آب: این ساختمان 4.5 امتیاز به جهت بهره وری در مصرف آب دریافت کرد. پس از جمع آوری آب باران در پشت بام، برای شستشوی توالت ها و آبیاری تراس های سبز و سایر محوطه های باغ اطراف ساختمان استفاده مجدد می شود .
  • 2.5 امتیاز جهت دستیابی راحت به حرارت مطلوب: ساختمان از طریق وسایل هوشمند، با نیاز کاربران به نور و دما سازگار می شود.
  • 3 امتیاز جهت ایمنی بالا
  • 7 امتیاز جهت سازگاری با محیط و ساخت آن در محیطی مناسب.

این موارد بخشی از ویژگی های مطابق با معماری سبز ساختمان Edge بود که به زبان ساده برای شما شرح داده شد.

 

کلام آخر: احتمالا با خواندن این ویژگی ها شگفت زده شده ایید. امیدواریم روزی برسد که ما ایرانیان نیز بتوانیم همچین ساختمانی را حتی بهتر بسازیم و یکبار هم صفت هوشمند ترین به ایرانیان برسد. این موضوع قطعا شدنی است و جز با تلاش بیشتر جوانان و شرکت ساختمان سازی و بازسازی ایرانی حاصل نمی شود. ما به عنوان یک شرکت ساختمان سازی سعی می کنیم با تمام محدودیت ها، حدالمکان ساختمان های هوشمندی بسازیم و یا در بازسازی ها ایده های از معماری سبز را پیاده سازی نماییم و به مردم کشورمان تحویل دهیم.

Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

مقاله های مشابه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نمونه کارها

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.