کار بر روی طرح های هر ساختمانی موضوع بسیار مهمی بود و دلیل آن به ابتدای موضوع مربوط به ورود به ساختمان برمی گردد، اولین اتفاقی که می افتد افتادن چشم های وارد کننده به آن به نمای بیرونی ساختمان است. مدل بیرونی ساختمان منجر به جلب توجه به آن می شود و تاثیر بسزایی در برداشتی که تماشاگران از آن می بینند، در ذهن آنها به جا می گذارد خواهد داشت و ایده خاصی را شکل می دهد. در نمای ساختمانی کیفیت، نوع ساخت و مصالح به کار رفته می تواند تاثیر بسیار مهمی بر جای بگذارد تا فراموش نشود.
قرار دادن طراحی منحصر به فرد هر ساختمان در دنیای طراحی امروزی، برای بسیاری از طراحان و روسای تجارت و ساخت وساز در اولویت است. بسیاری از ما بر این باوریم که نیاز به رعایت یک مدل زیبا کافی نخواهد بود، بلکه لازمه آن توسعه و تهیه 10 نوع تصویر و مدل های دیگر در این زمینه است که باید به این امر بسیار مهم رسیدگی کنیم. پس با ما باشید تا در مورد 10 نکته مهم در هنگام توسعه و پیشنهاد طرح صحبت کنیم.طراحی نما ساختمان بسیار مورد توجه می باشد.

قوانین اساسی برای مدل سازی طراحی های بیرونی ساختمان ها

حالت طراحی ساختمان مسکونی و اداری

با توجه به میزان رقابتی که در بازارهای ساخت و ساز ساختمان های مسکونی در هنگام توسعه و طراحی مدل وجود دارد، افزایش سطح توقعات و سلایق به امری ضروری تبدیل شده است. در واقع یکی از مهم ترین عناصری که در طراحی مدل و ظاهر ساختمان باید به آن توجه شود، نمای ساختمان است.

بیشتر بخوانید: وظایف سازنده ساختمان

طراحی نمای ساختمان و سبک آن را بر اساس بودجه و سرمایه مالی کارفرما، پیشنهاد دهید.

سطح بودجه و سرمایه برای کارفرما یکی از مهمترین مواردی است که یک معمار باید قبل از طراحی در نظر بگیرد. بیایید با هم فرض کنیم که زیباترین طرح و الگویی را که بهترین قوانین و اصول ساخت یک ساختمان را شامل می شود، بدون توجه به حدود سرمایه تعیین شده که متعلق به کارفرماست، کنار هم قرار دهید. آیا ساختمان یا معماری شما با توجه به سرمایه اندک در ساخت و ساز و کارهای ساختمانی، همان مشخصات و مصالح و کیفیت را خواهد داشت؟! پاسخ این سوال قطعا منفی خواهد بود.پس قبل از هر پیشنهاد طرحی، بودجه کارفرمارا برای پروژه در نظر بگیرید.


“برای سفارش و دکوراسیون و داخلی منزل و خانه ی خود می توانید با کارشناسان آسال سازه پرگاس تماس بگیرید.”


چیدمان طرح و مدل نمای ساختمان بر اساس اقلیم منطقه

کشور ایران به تنوع فضا و اقلیم های مختلف شهرت دارد. بنابراین، قبل طراحی، باید به آب و هوا و اقلیم منطقه پروژه توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا طرح ها بر اساس آب و هوای معتدل و مرطوب که مشخصه منطقه شمالی کشور است، متفاوت با طرح هایی که قرار است بر اساس آب و هوای گرم و خشک که مشخصه منطقه جنوبی طراحی شوند.

پیشنهاد می شود در طراحی نمای ساختمان از پنجره های بزرگ، جادار و مجلل در نواحی شمالی و شاید ظرفیت دیوارها به منظور دریافت نور (نور مناسب) و گردش هوا (تهویه) به صورت وسیع استفاده شود. در مناطق سردسیر، استفاده از پنجره های عریض و شیشه ای بزرگ پیشنهاد نمی شود، به خصوص اگر موقعیت قرارگیری ساختمان مخالف یا مستقیماً جهت حرکت جریان هوا باشد.

طراحی مدل نمای ساختمان بر اساس شکل محوطه

یکی از معایب معماری که در شهرهای کشورمان ایران شاهد آن هستیم، عدم توجه به دکوراسیون وفرم هایی است که در ساختمان ها و بناهای هر منطقه طراحی شده. همانطور که می بینیم ساختمان های بسیاری که از مصالح آجر ساخته شده اند در کنار ساختمانی که از سنگ طراحی و ساخته شده، که جلوه ای متفاوت را به تصویر می کشد، به گونه ای که این بافت ساختمانی محله ها هیچ گونه هماهنگی بین یکدیگر ایجاد نمی کنند. یکی از شهرهایی که در ساخت بناها به هماهنگی و همگونی توجه داشته است، شهر باستانی کاشان است که در اکثر بناها از آجرهای ملکی استفاده شده است که الگوی تمدنی کهن را نشان می دهد. در این بخش دکوراسیون لابی ساختمان یکی از بخش های مهم می باشد.

بیشتر بخوانید: بازسازی دکوراسیون اداری و شرکت

در انتخاب مصالح نما از تهیه مصالح ساختمانی بوم آورد منطقه بهره مند شوید

اگر در هر شهر یا استانی زندگی می کنید که مصالح سنگ را به راحتی در دسترس شما قرار میگیرد و از مصالح بومی منطقه است و با اقلیم سازگاری دارد، این مصالح را انتخاب کنید. به عنوان مثال؛ در برخی از شهرهای استان مرکزی مانند شهرستان خمین و محلات و در استان‌های دیگر مانند اصفهان و لرستان پیشنهاد می‌شود از مصالح سنگ بهره‌مند شوید. در مورد شهرهای کویری، پیشنهاد می شود از مصالح تشکیل دهنده آجرها برای طراحی و ساخت ساختمان ها و با استفاده از سبک ها و الگوهای جدید استفاده کنید.

به وضعیت نورپردازی نما و روشنایی نور در شب توجه کنید

به طور کلی نورپردازی برای هر ساختمان تجاری در مقایسه با طراحی مربوط به یک ساختمان مسکونی بیشترین اهمیت را دارد. به عنوان مثال، موضوع نورپردازی در موقعیت طراحی یک هتل مجلل بیش از ساختمانی متشکل از آپارتمان ها اهمیت پیدا می کند و دلیل آن این است که انجام وظایف خدماتی در تمام مدت هتل در جریان است و یکی از نکته مهم در نورپردازی، طراحی و مهندسی، استفاده نکردن از روش های نورپردازی غیر متعارف است، خیره شدن نورپردازی به افرادی که از جلوی ساختمان عبور می کنند یا جلب توجه و ذهن آنها را به هم می ریزد، صحیح نیست.

طراحی نمای ساختمان با توجه به کاربری مورد نظر از معماری

قبل از طراحی باید با کاربرد معماری و هدف از ساخت یا بازسازی ساختمان آشنا شوید. آیا کاربری ساختمان تجاری، اداری یا مسکونی است؟ اگر هدف مسکونی باشد، قطعات دقیقی که در فضاهای مختلف وجود دارد کدامند و در چه قالب ساماندهی و طراحی خواهند شد؟ به طور کلی، طراحی نما باید به گونه ای انتخاب و ساخته شود که یک نمای و چیدمان واحد را ارائه دهد. زمانی که کاربرد و کاربری هر ساختمانی را مد نظر قرار دهید، اقدامات لازم برای انتخاب مصالح سازه ای مناسب برای طراحی و ساخت نیز انجام میشود. دکوراسیون نما باید به درستی و با توجه به شرایط صورت گیرد.

رسیدگی به سکونت و آرامش و مراقبت از حریم داخلی و خارجی با توجه به شرایط ساکنین ساختمان

این امر به معنای رعایت حریم خصوصی ساکنین است، در تحقیقات مربوط به معماری و طراحی سازه بیرونی باید به جنبه های حریم مربوط به ساکنان توجه کرد.

استفاده از مصالح سازه ای مرغوب، بادوام و با عمر بالا

طراحی نمای ساختمان در واقع نمایانگر پوسته بیرونی ساختمان است که مستقیماً در حین تماشا مورد توجه قرار می گیرد در بعضی از اجرای نمای ساختمان ها از مصالح ساختمانی بی کیفیت استفاده میشود و دلیل انجام این کار به منظور کاهش بودجه پروژه است. بنابراین این نوع ساختمان‌ها و ساختمان‌ها در آینده هنگام فروش با مشکلات غیرمنتظره زیادی مواجه خواهند شد و دلیل آن این است که بسیاری از خریداران ساختمان‌ها کیفیت ساخت را از طریق پوسته و مصالح به کار رفته در طراحی ظاهر خارجی آن ارزیابی می‌کنند و همچنین عدم استفاده از مصالح ساختمانی مطلوب و مرغوب را ارزیابی خواهند کرد.

البته نباید دکوراسیون داخلی فضای اداری را نیز فراموش کنیم، طراحی داخلی ادارات باید با ظاهر ساختمان، نوع کار و محیط کاری تناسب داشته باشد.

سوالات متداول

بهترین نوع سنگ برای نمای ساختمان اداری چیست؟

یکی از بهترین سنگ هایی که برای این نوع از سازه ها استفاده می شود سنگ های براق می باشد تا علاوه بر اینکه زیبایی و جلا را به ساختار کلی ساختمان شما عطا کند می تواند برای شما کار را راحت کند چرا که این نوع از نما ها دیرتر و کمتر کثیف می شوند.

آیا بهتر است سنگ نما چسبیده شود؟

دراین باره مشکلات بسیاری وجود دارد، پیمانکاران برای اینکه کار خود را سریع تر تحویل دهند و هزینه کمتری را متحمل شوند معمولا از سیمان برای چسباندن نما استفاده می کنند که پس از مدتی این سنگ ها کنده شده و سقوط می کنند از این رو بهتر است که حتما پیچ و مهره شوند.

بهترین نما برای ساختمان اداری کوچک چقدر است؟

یکی از زیباترین نماهایی که می توان برای این نوع از سازه ها استفاده کرد سنگ های مرمر سفید رنگ و یا کرمی می باشد چرا که این نوع از رنگ ها سازه شما را بزرگ تر نشان می دهد از این رو می باشد که بهتر است از رنگ های روشن برای دکوراسیون نمای ساختمان خود استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.
جستجو کردن
جستجو کردن