جستجو کردن

نکات دکوراسیون مطب و کلینیک پزشکی

طراحی دکوراسیون فضاهای درمانی، از جمله مطب ها و کلینیک های پزشکی بدلیل ارتباط فضا با افراد مختلف، معمولا دارای حساسیت بالا تری به نسبت کاربری های دیگر هستند، به همین دلیل طراحی دکوراسیون این فضاها باید به گونه ای باشد که محیطی استاندارد و متناسب با کاربری مختص به کلینیک پزشکی فراهم آورد. همچنین طراحی محیط کلینیک شما می تواند به مراجعین شما کمک کند تا آرامش بیشتری داشته باشند و در نتیجه آنها نسبت به درمانی که ارائه می کنید پذیرا تر می شوند. از  آنجایی که دکوراسیون مطب های درمانی دارای اهمیت بالایی می باشند، مشاورین ما در بازسازی پرگاس قصد دارند تا در این مقاله تمامی آنچه که باید در دکوراسیون یک فضای درمانی رعایت شوند را بررسی کنند، پس با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید. میتوانید برای دریافت مشاوره با مشاورین بازسازی پرگاس تماس بگیرید.

اصول طراحی مطب

منصفانه است که بگوییم بزرگترین نکته در هنگام طراحی مطب پزشک، مدیریت فضا است. نحوه تنظیم مطب شما تأثیر عمیقی بر تعاملات روزانه کارمندان شما و با مراجعه کننده و بیماران شما دارد. چند نکته قابل توجه در اصول طراحی مطب:

  • رنگ ها
  • فناوری استفاده شده
  • روشنایی و نورپردازی
  • و … بسیاری موارد دیگر که عدم هماهنگی آن ها باهم موجب ناراحتی مراجعه کنندگان می شود.

بکارگیری ترکیب رنگی مناسب در دکوراسیون مطب و کلینیک های پزشکی

در ترکیب رنگی فضاهای درمانی به طور معمول از رنگ های خنثی و روشن استفاده می شود، چرا که طیف رنگی روشن می تواند بر روی پاکیزه نشان دادن فضا تاثیر بسزایی داشته باشد، بهترین ترکیب رنگی برای پوشش دهی سطوح در فضاهای درمانی و مطب های پزشکی، رنگ های روشن و طیف رنگی خنثی می باشد.این ترکیب رنگ ها شامل طیف رنگی خنثی سفید، طوسی و رنگ های سبز و آبی می باشد.

استفاده از سیستم تهویه ی مناسب و سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد سیستم های گرمایشی و سرمایشی می تواند تاثیر زیادی بر روی رفاه مراجعه کنندگان و بازدهی پرسنل مطب های پزشکی داشته باشند، یک مطب خیلی گرم و یا سرد می تواند باعث رنجش خاطر مراجعه کنندگان باشد به همین دلیل فضاهای درمانی باید از یک تعادل دمایی متناسب برخوردار باشند؛ از طرفی نیز با توجه به استفاده از مواد مختلف مانند الکل و مواد پزشکی در اتاق پزشک ها و رفت و آمد افراد؛ فضاهای درمانی نیازمند یک سیستم تهویه هوا متناسب با ابعاد فضا می باشند؛ اگر رایحه ی مواد پزشکی در فضا ماندگار شود این موضوع موجب نارضایتی مراجعه کنندگان در مطب خواهد شد.

توجه به متریال های انتخابی و پوشش سطوح

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، متریال هایی که در پوشش سطوح مختلف مانند کف و دیواره های مطب ها و کلینیک پزشکی استفاده می شوند باید از ویژگی هایی مانند بدون بافت بودن و روشن بودن برخوردار باشند؛ همچنین از آنجایی که رفت و آمد در مطب های درمانی ممکن است بالا باشد، کفپوش های فضای درمانی باید به گونه ای باشند که به راحتی شستشو شوند.

شرکت معماری بازسازی پرگاس، شرکت سابقه دار در زمینه ی دکوراسیون مطب و بازسازی کلینیک پزشکی با انواع کاربری ها و در سبک های مختلف، آماده ارائه خدمات بازسازی مطب، طراحی داخلی و دکوراسیون کلینیک ها، نظارت و اجرای بازسازی ساختمان در کیفیت بالا برای کارفرمایان عزیز می باشد.

توجه به نورپردازی در دکوراسیون مطب و کلینیک پزشکی

نورپردازی استاندارد مطب و کلینیک های پزشکی از جمله حائز اهمیت ترین اقداماتی محسوب می شود که در فضاهای درمانی باید به آن توجه شود؛ ابعاد و میزان بازشو ها، چگونگی راه یابی نور طبیعی به فضای کلینیک و مطب، تعادل نور مصنوعی ایجاد شده و نور طبیعی موجود در فضا، تمامی نکاتی هستند که باید در طراحی فضای درمانی و دکوراسیون مطب رعایت شوند.

با توجه به روانشناسی محیط های درمانی، شدت نور در این فضاها می تواند سبب ایجاد استرس بیشتر به مراجعه کنندگان شود؛ به همین دلیل شدت نور در نورپردازی فضای مطب ها و کلینیک های پزشکی نیز مقوله ی پر اهمیتی تلقی می شود.

بهتر است نورپردازی فضاهای درمانی به گونه ای باشد که تمامی فضاها به صورت یکنواخت روشنایی یکسانی داشته باشند و نورپردازی تاکیدی در اتاق پزشک و کانتر منشی اجرا شود، استفاده از نورهای طیف زرد می تواند موجب خطلای دید در فضاهای درمانی شود از این رو، پیشنهاد می شود تا نورپردازی این فضاها به گونه ای باشد که از رنگ نورهای سفید استفاده ی بیشتری شود.

توجه به بهداشت محیط در مطب ها و فضاهای درمانی

یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در فضاهای درمانی مانند بازسازی دکوراسیون مطب و کلینیک های پزشکی باید به آن توجه داشت، بهداشت محیط می باشد. بهداشت محیط مطب ها یکی از الزاماتی است که تمامی پزشکان ملزم به اجرای آن و کنترل مرتب آن هستند، در اینجاست که دکوراسیون مطب درمانی و انتخاب متریال ها به کمک این فضاها می آیند؛ استفاده از متریال های متناسبی که سهولت شستشو دارند و یا متریال های نانویی که ضد باکتری هستند می توانند گزینه ی خوبی برای استفاده در دکوراسیون مطب ها باشند. کنترل بهداشت محیط های درمانی می تواند تاثیر بسزایی بر روی جذب مخاطبان مطب درمانی شما داشته باشد.

شخصی سازی دکوراسیون کلینیک

عنصری که بیشتر مختص به دکوراسیون کلینیک پزشک است، سفارشی سازی آن است. این بدان معنی است که طراحی دکوراسیون و ظاهر کلینیک شما باید مستقیماً با نوع خدماتی که ارائه می دهید مرتبط باشد. به عنوان مثال، یک کلینیک متخصص اطفال می‌تواند رنگ‌های روشن داشته باشد و میزبان اسباب‌بازی‌ها و بازی‌ها باشد، در حالی که کلینیک پزشک ارتوپد باید بر سهولت دسترسی در تمام نقاط داخل کلینیک تمرکز کند. مطب روانپزشک می تواند کمتر بر جنبه سودمندی و بیشتر بر احساس مکان تمرکز کند.

از آنجایی که طراحی کلینیک پزشک بستگی زیادی به ماهیت کار دارد، در طراحی کلینیک باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

  •  اندازه و مقدار فضای موجود چقدر است؟
  • انتظار دارید در یک روز یا در یک بازه زمانی خاص چند نفر ویزیت شوند؟ (برای برآورد ظرفیت صندلی)
  • آیا تخصصی برای این عمل (مانند دندانپزشکی) وجود دارد؟
  • آیا تجهیزات کلینیک برای تشخیص یا درمان فشرده است؟

بهترین ایده برای ورودی کلینیک

ورود به کلینیک شما یک جنبه مهم دارد که برای راحتی تجربه مراجعین شما بسیار مهم است. یک درگاه بزرگ پیشنهاد میشود تا آنها بتوانند به راحتی و با فضای کافی برای شخصی که آنها را همراهی می کند به مطب قدم بگذارند. در صورت امکان، وجود یک رمپ یا نوعی سیستم پشتیبانی باید در نظر گرفته شود، به خصوص اگر پله وجود داشته باشد.

طراحی اتاق انتظار برای مطب پزشک

قسمت انتظار احتمالاً بخشی از کلینیک شما است که بالاترین پتانسیل را برای آرامش بیماران شما دارد. به این دلیل است که آنها از تیک تیک ثانیه ها آگاه هستند و فعالانه با محیط اطراف درگیر می شوند. نشستن باید به گونه ای برنامه ریزی شود که تعادل بهینه ای بین راحتی، تامین فضای شخصی و استفاده بهینه از فضای موجود را داشته باشد . روشنایی باید به اندازه کافی باشد تا جنبه های عملیاتی را تسهیل کند، اما نه خیلی روشن، زیرا این امر می تواند به ناراحتی بیماران اضافه کند.

دکوراسیون مطب دکتر زنان

اثاثیه نه تنها باید برای نشستن، بلکه جنبه‌های دیگری مانند نگهداری مطالب خواندنی (مجله، روزنامه، کتاب)، نمایش پوستر و انتشار اطلاعات را نیز در خود جای دهد. طرح های رنگی بسته به نوع کلینیک باید آرامش بخش، روشن و مطبوع باشند. از آثار هنری با رنگ های آرامش بخش استفاده کنید. داشتن چند گیاه داخلی نیز به تمیزی و آرامش محیط کمک می کند. در این نوع از مطب ها بهتر است از رنگ های بسیار ملایم مانند آبی و یا صورتی بسیار روشن استفاده شود، این که افرادی که به این محیط می آیند افراد باردار هستند باید دکوراسیون محیطی آن به گونه ای باشد که احساس آرامش و راحتی را برای مادران به همراه آورد.

دکوراسیون مطب دکتر عمومی

نور اتاق های معاینه و اتاق های درمان باید روشن باشد. بر اساس نیاز، چراغ های فوکوس نیز قابل نصب هستند. اینها ممکن است در مطب دندانپزشکی یا در کلینیک چشم پزشکی مورد نیاز باشد. نورپردازی در بخش پذیرش و انتظار می تواند روشنایی کمتری داشته باشد تا حس آرامش را در بین بیماران شما هنگام انتظار ایجاد کند. اگر کلینیک شما کوچک است یا مناطقی وجود دارد که خدمات متعددی در آنها ارائه می‌شود، می‌توانید چراغ‌هایی را نصب کنید که روشنایی آن بسته به نیاز در یک زمان خاص قابل تنظیم باشد.

کلینیک شما مکانی برای شفا و دروازه ای به سوی زندگی بهتر برای بیماران شما است. به طراحی کلینیک خود توجه کنید تا آن را به مکانی آرامش بخش تبدیل کنید که می تواند به بهبود آنها کمک کند.

دکوراسیون مطب زیبایی

در سال های اخیر تعداد عمل های زیبایی در ایران روز به روز درحال افزایش بوده است، از این ور می باشد که پزشکان زیبایی برای دکوراسیون مطب خود درخواست های بسیاری داده اند، این که مطب یک دکتر زیبایی باید بسیار زیبا و مرتب باشد سبب می شود تا روحیه بیمار نیز بسیار تغییر کند و این موضوع یکی از مواردی می باشد برای بسیاری از افراد مهم می باشد چرا که هرچه زیبایی مطب بیشتر باشد نشان دهنده این است که فرد به محیط اطراف خود بسیار اهمیت می دهد.

در مرحله اول بهتر است که از تابلوی کلینیک شروع کنیم، این موضوع یکی از مواردی می باشد که افراد در نگاه اول با آن روبه رو می شود از این رو می باشد که بسیاری از افراد از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک می گیرند چرا که این نوع از تابلو ها می تواند بسیار جلب توجه کند.

در ارتباط با دکوراسیون داخلی این محیط بهتر است از مبلمان راحتی استفاده کنید، این موضوع یکی از مواردی می باشد که باید در زمینه دکوراسیون داخلی به آن دقت شود چرا که مبلمان راحت برای بسیاری از مطب ها و کلینیک ها بسیار مهم است. این ها یکی از مواردی می باشد که باید در دکوراسیون داخلی به آن توجه شود.

 

کلام آخر

گروه معماری و بازسازی پرگاس تا به امروز توانسته اثست با مراکز درمانی و کلینیک های پزشکان برجسته، طراحی مطب دندانپزشکی، طراحی مطب و کلینیک زیبایی در سطح کشور همکاری داشته باشد.

جهت طراحی داخلی کلینیک پزشکی و اجرای دکوراسیون مطب های درمانی می توانید از شماره های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید!

Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

مقاله های مشابه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نمونه کارها

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.