انواع سبک های دکوراسیون داخلی

سبک های دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی دارای سبک ها و الگوهای زیادی است و از این الگوها در برخی مکان ها به عنوان نقاط برجسته و در مکان های دیگر به صورت ترکیبی استفاده می شود. با این حال هر سبک معماری داخلی منزل دارای ویژگی ها، بافت، رن، لعاب و نوع چیدمان منحصر به فرد خود است که به شما کمک می کند انتخاب بهتر و مناسب تری از ایده های منحصر به فرد، طراحی سازگار با محیط زیست و ایجاد فضایی چشم نواز داشته باشید.

 

در این متن تعدادی از سبک های طراحی دکوراسیون داخلی با ویژگی های منحصر به فرد آن ارائه شده است تا بتوانید به راحتی بهترین گزینه را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید.

 

سبک دکوراسیون داخلی مدرن

مدرن یک کلمه بسیار گسترده است که می توان آن را به هر زمانی نسبت داد اما در واقع این سبک دکوراسیون داخلی از قرن بیست و یکم به بعد با پیشرفت علم و فناوری و استفاده از دستاوردهای این تغییرات رواج یافته است.

 

در سبک دکوراسیون داخلی مدرن ساختمان ها، خانه ها و اشیاء جلوه ای جدید به خود گرفته اند به طوری که می توان گفت در این سبک  آنها هیچ دیدگاه بی جان نسبت به اشیا ندارند و این باعث ایجاد رابطه ظریفی بین انسان و محیطی که انسان با طبیعت و هنر در آمیخته، میشود.

 

در سبک دکوراسیون داخلی مدرن علاوه بر تأکید به سادگی و کاربردی بودن طرحها، از رنگهای معتبر و کارآمد، اشکال هندسی منظم و زاویه دار مانند خطوط صاف، رنگها و مواد ساده مانند شیشه و فولاد استفاده می شود. به این ترتیب این نکات می توانند حس سادگی را به مخاطب القا کنند.

 

صاف، صیقلی، شفاف، براق، استفاده از اشکال هندسی منظم مانند دایره یا گوشه مانند مربع، مستطیل و چند ضلعی از ویژگیهای بارز این نوع چیدمان است و همچنین استفاده از منبت کاری یا نقاشی های انتزاعی در این نوع دکوراسیون از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این سبک از لوازم جانبی ساخته شده از فولاد، فلز و شیشه زیاد استفاده می شود و معمولاً وسایل براق هستند.

 

در سبک دکوراسیون داخلی مدرن ساختمان ها ، خانه ها و اشیاء جلوه ای جدید به خود گرفته اند به طوری که می توان گفت در این سبک آنها هیچ دیدگاه بی جان نسبت به اشیا ندارند و این باعث ایجاد رابطه ظریفی بین انسان و محیطی که انسان با طبیعت و هنر در آمیخته، میشود.

 

سبک دکوراسیون داخلی مدرن قرون وسطایی

سبک دکوراسیون داخلی مدرن برگرفته از مدرنیته اواسط قرن و پس از جنگ جهانی دوم رواج یافت. در این سبک که بسیار شبیه به سبک دکوراسیون داخلی مدرن است، توجه بیشتری به جنبه های مختلف انسان ها می شود و بر انسان تأکید و تمرکز می کند مانند روابط با طبیعت به طوری که این فاصله بین سکونت انسان و طبیعت تا حد ممکن از بین می رود.

 

این نوع دکوراسیون داخلی علاوه بر توجه به آلمانی هایی که به سبک مدرن اهمیت میدهند، مانند سبک مینیمالیستی، به اصل سادگی نیز توجه زیادی دارد.

 

سبک دکوراسیون داخلی مدرن برگرفته از مدرنیته اواسط قرن و پس از جنگ جهانی دوم رواج یافت. در این سبک که بسیار شبیه به سبک دکوراسیون داخلی مدرن است.

 

سبک دکوراسیون داخلی مینیمال

 

کلمه مینیمال خود یک کلمه انگلیسی است که به معنی سادگی و حذف همه عناصر اضافی از محیط است و برگرفته از یک مکتب هنری بر اساس سادگی و کارآیی ترکیب بندی های موجود است، اما به طور کلی این سبک برای سادگی است.

 

دیده می شود که امروزه سبک مینیمالیستی  نه تنها در فضای داخلی بلکه در عناصر دیگر مانند هنرهای تجسمی، موسیقی و… طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

 

سبک مینیمالیستی در واقع در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین فضا با حداقل امکانات و تجهیزات در عین حفظ زیبایی و جذابیت آن.

 

می توان گفت در این سبک از خطوط، الگوها و زاویه ها زیاد استفاده نمی شود. رنگ غالب سفید است که در ترکیب با یک یا دو رنگ دیگر برای حفظ جذابیت محیط و همچنین خسته نشدن در طول زمان استفاده می شود. از نورهای مصنوعی (لامپ ها و چراغ ها) نیز استفاده می شود.

 

شعار معروف این سبک “هرچه کمتر، کافی تر” یا “بدون جزئیات و بدون رنگ” است.

سبک مینیمالیستی یکی از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی است. این نوع سبک تقریباً شبیه به سبک مدرن و ساده تر از آن است. در سبک مینیمالیستی، معمولاً از پالت های رنگی خنثی استفاده می شود.

 

دیده می شود که امروزه سبک مینیمالیستی نه تنها در فضای داخلی بلکه در عناصر دیگر مانند هنرهای تجسمی ، موسیقی و… طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

 

سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک

سبک کلاسیک در طراحی داخلی خانه ها یا فضاهایی که مایل به نشان دادن قدمت هستند استفاده می شود و بیشتر نمایانگر زندگی سلطنتی و افراطی است.

 

این سبک از دکوراسیون، سبکی بسیار باشکوه است که در آن از جزئیات زیادی استفاده شده است و به طور کلی از اشیاء مجلل و خیره کننده با کنده کاری و منبت کاری استفاده می شود که از جمله آنها می توان به کنده کاری های فراوان یا پرده های گل دار اشاره کرد.

 

همچنین در چنین فضاهایی از لوسترهای گران قیمت لوکس و لامپ با نور زیاد استفاده می شود تا در نگاه اول به مخاطب فضای سلطنتی بدهد.

 

با توجه به توضیحاتی که در مورد این سبک دکوراسیون داخلی داده ایم، می بینید که زندگی در این نوع خانه ها بسیار دشوار است و برای افراد منحصر به فرد است زیرا آنها با  سیستمی خاص زندگی می کنند که در زندگی امروزه از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. به البته در بسیاری از خانه ها خواهید دید که از این سبک استفاده می کنند و دکوراسیون منزل خود را با آن هماهنگ میکنند اما در اکثر موارد آنها همچنین از این نوع چیدمان فقط در سالن های پذیرایی و سایر قسمت ها مانند اتاق نشیمن که افراد بیشتر در آن هستند استفاده می کنند.

 

سبک کلاسیک در طراحی داخلی خانه ها یا فضاهایی که مایل به نشان دادن قدمت هستند استفاده می شود و بیشتر نمایانگر زندگی سلطنتی و افراطی است.

 

سبک دکوراسیون داخلی سنتی

سبک سنتی بسیار نزدیک به سبک کلاسیک است که شکوه و تندروی خود را حفظ کرده است اما از نقاشی های مدرن استفاده می کند. در واقع ما می توانیم این سبک را از طرح های خاصی (مشابه اسطوره شناسی) که از سبک های دیگر دارد، متمایز کنیم.

 

معماری داخلی تزئین شده معمولاً دارای طرحی پشت درب ها، مبلمان با طرح سفارشی، میزهایی با پایه های برش خورده یا سایر مبلمان متعلق به قرن 18 است.

 

همچنین عناصر موجود در این نوع دکوراسیون داخلی ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن است. به عنوان مثال مبلمان ساخته شده از چوب و براق هستند و دارای تراشه ها و طرح های بسیار ظریف بر روی دسته و پایه ها با پارچه های ساده و شفاف هستند.

 

این سبک از دکوراسیون داخلی بیشتر در چین و ژاپن رواج دارد و در این کشورها ضمن حفظ اصول اولیه این سبک، از طرح های بسیار کوچک و مینیاتوری به طور همزمان استفاده می شود که نمایانگر یک زندگی ساده و به دور از تجمل است.

 

رنگهای استفاده شده در این سبک بیشتر از رنگهای خنثی هستند اما در مواردی استفاده از رنگهای گرم و تند مشاهده شده است. به عنوان مثال فرش ها و گلیم هایی که ایرانیان با رنگ های قرمز بافتند و لاکی نیز نامیده می شود، در این سبک دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

 

پشتی یا تخت با بالش های طرح سنتی نیز در این دکوراسیون اهمیت دارد. در دکورهای سنتی امروزی از مبلمان که نقش گلیم سنتی را دارد استفاده می شود.

 

سبک سنتی بسیار نزدیک به سبک کلاسیک است که شکوه و تندروی خود را حفظ کرده است اما از نقاشی های مدرن استفاده می کند. در واقع ما می توانیم این سبک را از طرح های خاصی (مشابه اسطوره شناسی) که از سبک های دیگر دارد، متمایز کنیم.

 

سبک دکوراسیون داخلی صنعتی

سبک صنعتی در دکوراسیون همانطور که از نامش پیداست، در طول انقلاب صنعتی و ظهور فناوری های جدید رخ داده است.

 

معمولاً در فضاهایی که به این سبک چیدمان شده است، از همه عناصری که می توانند آن فضای صنعتی را برای شما تداعی کنند استفاده می شود، به عنوان مثال استفاده از تیرهای مورد استفاده در سقف، ستون های فلزی و چوبی، آجر و بتن در بخشی از فضا، لوله های مورد استفاده در طراحی، ستونها یا قسمتهایی از ساختمان که در طراحی خودنمایی می کنند و استفاده از مصالح قدیمی و بازیافتی برای ایجاد حس صنعت در مخاطب. وجود سقف های بلند، تیرهای چوبی قدیمی، وسایل روشنایی فلزی متصل به مبلمان کاربردی، رنگ های گرم و خنثی مانند خاکستری، قهوه ای و … همه عناصر این دکوراسیون، به شما الهام می دهد که این مکان کامل نیست.

 

مبلمان چرمی در دوره ای از تاریخ اروپا در بین اشراف و صاحبان کارخانه ها طرفداران بی شماری داشت. بنابراین به عنصری جدایی ناپذیر از دکوراسیون صنعتی تبدیل شد.

 

استفاده از جعبه های چاپی به عنوان عناصر تزئینی، حس نوستالژی برای افتتاح بسیاری از کارخانه ها در اروپا را دوباره زنده می کند.

Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

مقاله های مشابه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نمونه کارها

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

© تمام حقوق سایت برای شرکت آسال سازه محفوظ مي باشد.
جستجو کردن
جستجو کردن